6 347 e-poster til og fra Babyshop var lagt ut på nettet. Selskapet er dypt ulykkelig og lover å rydde opp.

Alle e-poster søkbare på Google

Datatilsynet gransker en digitalt uvøren nettbutikk.

Oslo (NTB): Datatilsynet vil granske en norsk nettbutikk som har hatt sensitive og private opplysninger åpent tilgjengelig på internett.

Alle e-poster som kunder, presse og andre har sendt til flere av Babyshops filialer og til nettbutikken lå åpent på nettet. E-postene var også søkbare hos Google, skriver nettstedet ABC Nyheter.

Det meste dreier seg om vanlige kundehenvendelser med spørsmål om priser og levering, men flere kunder er også private i sine henvendelser.

Ifølge nettstedet lå det 6.437 e-poster ute på nettet. Den første stammer fra høsten 2008 og den siste fra desember 2011.

Både e-poster fra ansatte på Stortinget, i departementene, i Forsvaret og i flere store mediebedrifter lå tilgjengelige på nettsiden.

– Jeg vet ikke hvor lenge dataene kan ha ligget ute. Vi hadde folk inne og jobbet med nettstedet i fjor høst og det kan ha skjedd i forbindelse med det, sier daglig leder Andreas Tønnesen hos Babyshop.no.

Overingeniør Stein Vetland i Datatilsynet sier det er første gang han ser så mange e-poster på avveie.

Tilsynet utelukker ikke reaksjoner overfor butikken som ønsker å rydde opp.

– Vi synes situasjonen er beklagelig og trist og vi legger oss helt flate. Nå har vi IT-folk på saken og vi rydder opp så raskt som mulig, sier Tønnesen.

Babyshop har fått beskjed av Datatilsynet om å gå gjennom informasjonen som har ligget offentlig ute og rapportere om dette.

Siden med e-postene er nå passordbeskyttet. (©NTB)

Til toppen