BEDRIFTSTEKNOLOGI

Alle Telia-kunder får nytt e-postpassord

Et innbrudd i en server førte til at Telia Norge onsdag valgte å stenge tjenesten sin for all nedlasting av e-post. Alle kunder får nå nytt e-postpassord, sier direktør for privatmarkedet i Telia Norge, Nils Katla, til digi.no. Han understreker at det ikke er noe som tyder på at noen passord er på avveier.

Frode Eriksen
5. aug. 1999 - 13:30

Senest fredag klokken 15:00 venter Telia Norge at e-postserverne skal fungere som forventet, også med mulighet for å laste ned e-post. Serveren har vært sperret, unntatt for det å sende e-post siden onsdag kveld som en følge av innbruddsforsøket på en server.

Innbruddet skjedde på en server som i enkelte tilfeller benyttes til endring av passord for kunders Internett-kontoer. Serveren ble tatt ut av drift og selskapet arbeider nå med å sikre spor etter den eller de som har skaffet seg tilgang til serveren.

Innbruddet i serveren skjedde under det Katla kaller for spesielle omstendigheter, og ingen normalsituasjon og han regner med at en anmeldelse av forholdet blir levert.

- Vi har så langt ingen indikasjoner på at passord er på avveier, sier Katla. Men for å være på den sikre siden bytter selskapet likevel alle kundenes e-postpassord.

Det gjør at en ikke kan laste ned e-post før en har fått det nye passordet. Katla sier at ingen e-post er tapt. Private hjemmesider kan heller ikke oppdateres før fredag ettermiddag, men vil være tilgjengelige på Internett som vanlig. Brev om passordbytte ble sendt ut slik at de fleste kundene skal kunne få passordet fredag. Haster det kan bedriftskunder få fakset passordet fra fredag morgen ved å kontakte kundeservice, opplyser han.

Meldingen om innbruddet ble lagt ut på Telias eget nettsted onsdag, og berører bare Telia Norges kunder.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.