TELEKOM

Alt går ikke på skinner for Telenor i Asia, men verdensdelen er full av muligheter, mener Brekke

 

VIL VOKSE VIDERE: Telenorsjef Sigve Brekke kjenner Asia svært godt og tror selskapet fortsatt har store muligheter til å vokse videre i regionen.
VIL VOKSE VIDERE: Telenorsjef Sigve Brekke kjenner Asia svært godt og tror selskapet fortsatt har store muligheter til å vokse videre i regionen. Bilde: ORV
25. feb. 2016 - 10:26

BARCELONA (digi.no): Sigve Brekke er ikke bekymret over frekvenssituasjonen i Thailand. Nylig ble det kjent at selskapet ikke nådde opp i frekvensauksjonen i landet. Telenor har vært i Thailand svært lenge og oppnådd nummer to-posisjonen med rundt 26 millioner brukere. Da frekvenser i 900-båndet ble auksjonert ut gikk prisen opp i 37 milliarder kroner.

– Det ble for kostbart for oss, for etter vår mening vil det komme rikelig med frekvenser fremover. Vi er nest størst i landet og den største konkurrenten var i en annen situasjon. De var nødt til å skaffe seg frekvensene. Hos oss er det ikke like nødvendig.

– Thailand skal legge ut frekvenser i 700, 2500 og 2600 MHz-båndene som vil være aktuelle for oss og vi klarer oss ennå med de frekvensen vi har i 850 og 1800 MHz. Den auksjonen som nylig ble avviklet i Thailand er den første de har kjørt i landet. Til nå har vi betalt 30 prosent av omsetningen til myndighetene, men nå skal de bytte ut dette prinsippet, sier Sigve Brekke til norske journalister under Mobile World Congress i Barcelona.

India

India er et land Brekke skjenner svært godt etter sin tid som sjef i Asia. Her er situasjonen en helt annen. I India har Telenor tatt lavprisposisjonen og har lagt seg 15 til 20 prosent under konkurrentene i dette svært prisfølsomme markedet, der mange av konkurrentene også taper penger på driften.

– Vi er nummer fire i India og begynner å få skikkelig skala på operasjonen. Her får folk en smarttelefon for 35 dollar og det har mange råd til. Når de først har en slik vil de også utnytte den, og da trenger de data. Vi har nok undervurdert hvor raskt dataforbruket nå vokser på grunn av denne trenden i massemarkedet, sier Brekke.

Utfordring nummer én i India er også spektrum. Telenor har bare 2 x 6 MHz spektrum og det er ikke mye i et så gigantisk land. Innenfor den frekvensen har de til og med klart å sette av litt til 4G.

– I forrige uke kjørte vi i gang et pilotprosjekt i en av byene i nord hvor 11 000 brukere får 4G på en frekvens som bare er på 1,4 MHz. Utrolig nok er det mulig å se video selv med så smale frekvensressurser, sier han og peker på at det kommer nye auksjoner i India også på mange nye frekvenser.

– I tillegg er det lov å kjøpe og selge frekvenser mellom operatørene. Brekke tror det kan åpne seg muligheter her når konkurrenter som går dårlig vurderer om det er bedre å selge ut spektrum for å bedre bunnlinjen.

Cashøkonomi

Telenor har 5000 ansatte i India som hver dag besøker 50 til 60 utsalgssteder for å fylle opp varelageret til mange av de til sammen 500.000 utsalgsstedene som selger kontantkort i India.

– Det er en svært kontantbasert økonomi hvor de fleste brukerne er innom og fyller på kontantkortet sitt daglig, sier Brekke.

Myanmar

I Myanmar er situasjonen vesentlig bedre. Her har Telenor opplevd en enorm vekst i et marked som ikke har det samme prispresset som i India.

– Vi har nå 14 millioner kunder i landet og er blitt like store som den statlige operatøren med en SIM-markedsandel på rundt 40 prosent. Her har vi også svært god lønnsomhet med en EBITDA på rundt 40 prosent. Det gjør at operasjonen ser veldig bra ut, sier Brekke.

Vokse videre

Han peker på at det ikke er andre land igjen å gå inn i Asia som ikke allerede er opptatt, men de vil vokse der de er.

– Vi har stor tro på at vi vil klare mellom to og seks prosent vekst i de markedene vi er, spesielt fordi vi er i ferd med å digitalisere hele kjernevirksomheten. Minst 80 prosent av all interaksjon med kundene må være selvbetjent og med høy grad av personalisering. I dag er den på mindre enn 20 prosent, så her er det mye å gå på.

Han peker på at oppkjøpet av Tapad, som driver med dette er et viktig ledd i denne strategien.

– De er helt i verdensklasse til å målrette markedsføring og skal bidra til å gjøre Telenors operasjoner svært kunderettet og billige i drift, sier han.

Digitale vertikaler

Brekke ser også nye muligheter i det han kaller digitale vertikaler. Alt som har med tingenes internett (internet of things) seiler opp som vekstmuligheter.

– Vi skal også etablere nye betalingsplattformer og ikke minst online rubrikkannonser. Her samarbeider vi med Schibsted som har erfaring med Finn.no. Det åpner seg mange nye muligheter basert på intime kunderelasjoner og ikke minst telefoner med fingeravtrykk, sier han.

Telenor har lenge drevet en mobilbasert bank i Pakistan og ser nå på hvordan de kan utvide med nye digitale tjenester innen helse, jordbruk og utdanning.

– Det er store muligheter for oss å delta i digitaliseringen av offentlig sektor i disse markedene, og bidra til at myndigheter og folk kan ha en mer effektiv kontakt, sier han.

Nye markeder

Selv om det ikke er flere land igjen å gå inn i fra start er det mulig å kjøpe seg posisjoner i vekstmarkeder i Asia. Dukker det opp muligheter til det i Vietnam, Indonesia eller på Filippinene er Telenor interessert i samarbeid eller oppkjøp.

– Det eneste jomfruelige markedet som er igjen er jo Nord-Korea, men jeg tror ikke det er noe for oss, ler Brekke.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.