- Alt så rosenrødt ut i sommer

Men nå har teleselskapet kuttet bemanningen fra 23 til 7 ansatte.

Teleselskapet Fortel ble etablert i 2004 under dengang navnet Briiz som senere fusjonerte med IP24.

Det var da et rent IP-telefoniselskap, men konkurransen ble for tøff.

- Når det er opp til 80 aktører på markedet, er det mange som ikke har livets rett, uttaler administrerende direktør Henrik Rommerud til digi.no.

Selv om selskapet for lengst har kvittet seg med IP-telefonibiten, er det nå et faktum at staben som i fjor sommer var på 23 personer, har skrumpet inn til sju.

- Alt så rosenrødt ut i sommer og det er helt klart finanskrisen som gjør sitt til at vi ikke klarer den planen vi skisserte, sier Rommerud.

Teleselskapet har permitert ansatte på alle områder i selskapet fra selgere, driftspersonell og mesteparten av kundesenteret.

Rommerud hevder likevel å ha såpass mange igjen på kundeservice at ingen kunder skal være skadelidende.

- Nå er det bare å satse på en konsolidering, og flere skal være interesserte i oppkjøp, forteller Rommerud.

Fortel leverer ADSL bredbånd, mobilabonnement og fasttelefoni. Pussig nok er det nettopp fasttelefoni-delen som har gitt selskapet penger i kassen.

Konseptet «kjøp laptop eller spillkonsoll for kun én krone sammen med ditt adsl-abonnement» under forutsetning av bindingstid på ett år, skulle få fart på selskapet. Tilbudet ble tatt godt imot i markedet, men krevde finansielle ressurser.

Selskapet utviklet et samarbeid med PayEx om finansiering av satsingene på bredbånd og fasttelefoni. Selskapets hovedaksjonær skulle garantere for tilførsel av ny egenkapital, og selskapets aksjonærer ble invitert til å delta i en emisjon i selskapet.

- Vi hadde to finansielle planer i sommer og klarte å få gjennom den første, men finanskrisen slo til rett før vår andre plan og vi måtte gi tapt, forteller Rommerud.

Omsetningen i Fortel falt fra 102,6 millioner i 2006 til 67,3 millioner i 2007. Selskapet gikk med et underskudd før skatt på 25,4 millioner i 2007.

Rommerud hevder at selskapet fortsatt har i underkant av 30.000 kunder og en omsetning på nærmere 70 millioner kroner.

- Fasttelefoni i Norge omsetter for sju milliarder kroner og dette er fortsatt god butikk med få aktører, sier han.

Til toppen