- Alt som berøres av webteknologi går mot gratis

Wired-redaktør Chris Anderson mener vi går mot en verden der stadig mer blir gratis - for noen.

Wired-redaktør Chris Andersson gjør mer enn bare å holde orden på teknologibladet Wired. Han er økonom av utdannelse, og har tidligere lansert teorien om den lange halen (The Long Tail), som har påvirket de fleste innen IT-bransjen og da spesielt oppstartsselskapene i Silicon Valley.

The Long Tail begynte som en artikkel i Wired, og ble senere utvidet til en hel bok. Nå gjør Chris Anderson og Wired noe av det samme med hans nye kommende bok: Free.

Wired har publisert en lengre artikkel der Anderson tar for seg hvordan store deler av næringslivet går mot en forretningsmodell der varen eller tjenesten blir gratis. Det skjer som en følge av at marginalkostnaden for å produsere og tilby varen går mot null. Hvis kostnaden er lav nok gjør bedriftene smart i å ta spranget, mener Anderson.

Ingen kan leve av å ikke ta betalt, og det er heller ikke det Wired-redaktøren tar til ordet for.

Andersson mener at næringslivet er i ferd med å bli mer avansert. Det blir mer og mer vanlig at andre deler av næringslivet følger samme forretningsmodell som mediene: Leserne får innholdet gratis, mens den betalende kunden kjøper tilgang til disse leserne.

- Det er nå klart at praktisk talt alt som berøres av webteknologi går mot gratis, skriver Chris Anderson.

Dette betyr ikke automatisk at det kun er snakk om reklamefinansierte tjenester. Anderson ramser opp 6 forskjellige forretningsmodeller for hvordan bedrifter kan levere tjenester og produkter gratis:

  1. "Freemium"
  2. Annonser
  3. Kryss-subsidering
  4. Null marginalkostnader
  5. Arbeidsutveksling
  6. Gave-økonomien

Her kan du selv lese hele Chris Andersons artikkel, samt se video der han forklarer det nærmere.. Ved siden av å være redaktør for Wired, er Anderson også en aktiv blogger.

Til toppen