Juss og samfunn

AltaVista, ikke Fast, er størst

AltaVista, favoritten til norske nettsurfere, har pusset opp og utvidet. I øyeblikket slår tjenesten norske Fast i antall søkbare sider.

Einar Ryvarden
25. okt. 1999 - 12:47

Kampen om hvem som er den beste søkemotoren blir stadig hardere. For det er store muligheter til forbedringer. Inntil nylig klarte ikke de internasjonale søkemotorene å holde tritt med veksten i antall nettsider, noe som åpnet muligheter for sultne konkurrenter som norske Fast.

En undersøkelse gjennomført av NEC-forskere på Princeton-universitet i vår avslørte at selv den beste tjenesten bare lette igjennom 16 prosent av nettsidene. Dessuten er det avslørt at det er lett å lure søkemotorene med enkle triks. Dagens dårlige tjenester og astronomiske kursvurderinger har satt fart i konkurransen.

Les om hvor dårlige søkemotorene er:

De to analyseselskapene Search Engine Watch og Search Engine Showdown kåret nylig norske Fast til vinneren i hvilken tjeneste som hadde oversikt over flest sider, skriver Aftenposten i dag morges. På Fast alltheweb-tjeneste kan du nå søke i 200 av de trolig 800 millioner sidene som finnes på Internett i dag.

Men i løpet av natten må Fast se seg slått. Samarbeidspartnere til Scandinavia Online og dermed norske nettbrukers favoritt, AltaVista, lanserte i natt en stor oppgradering. Går du inn på AltaVista nå, vil du få presentert et kraftig redesign med flere nye tjenester.

Men den største nyheten ligger i kjernetjenesten - søkemotoren. I sin pressemelding skriver AltaVista at de har utvidet antallet sider du kan søke i til mer enn 275 millioner. Egentlig har selskapet hentet inn 350 millioner sider, men 75 millioner er luket ut som duplikater. Dermed hevder AltaVista at de - i øyeblikket hverfall - er den største søkemotoren.

AltaVista gir også en ferskhetsgaranti - ingen konkurrent skal ha ferskere lenker enn dem. I dag viser det seg at det tar lang tid før nye Internett-sider dukker opp hos søkemotorene. Men AltaVista sier ikke hvor ofte de lover å søke oppdatere lenkene sine. Fast sier på sin side at de oppdatere alt hver 14. dag.

Fast lover i Aftenposten at man med deres tjeneste skal kunne søke igjennom hele Internett innen sommeren til neste år. I løpet av november skal dessuten selskapet lansere et bedre grensesnitt.

- Vi har i dag vel 200 millioner lenker , men dette er bare et steg på veien, målet er å dekke hele Internett, sier Jon Markus Lervik, teknologidirektør i Fast.

Oppgraderingen av AltaVista kommer etter at Boston-selskapet CMGI kjøpte søketjenesten fra Compaq, som fikk den med seg da de kjøpte Digital i fjor. I tillegg til det store antallet Internett-sider AltaVista kan dekke, snur det nye sidedesignet AltaVista enda mer mot å bli en generell portal. I tillegg til shopping og nyheter, markedsfører AltaVista muligheten til å søke etter bilder, video og MP3-filer mer aktivt.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra