Blant annet vil ikke siden ha bannerannonser. Inntektene skal komme fra elektroniske forretninger som betaler for å ha en link på forsiden av tjenesten, melder News.com som hevder at den nye søkemotoren vil bli presentert på en pressekonferanse senere denne uken. AltaVista nekter å kommentere dette, eller noe annet rundt de nye planene.
Ifølge kildene til News.com er "Raging Search" et forsøk på å tiltrekke seg den litt mer sofistikerte brukeren av nettet. AltaVista var først ute med en komplett søkemotor, og har levd godt på det siden. Nå er planen å spise av markedet hvor blant annet Google har tatt en stor andel. Google baserer sine søk på å rangere den mest relevante henvisningen bygget på hvor populær denne er eller hvor mange som har lenket seg opp til denne henvisningen.
AltaVista ble kjøpt opp av det amerikanske venture-selskapet CMGI fra Compaq i fjor for den nette sum av 2,3 milliarder dollar, eller 18,4 milliarder norske kroner. Selskapet relanserte AltaVista i oktober med en heidundrende reklamekampanje hvor blant annet Pamela Anderson og sjakkmester Garry Kasparov skulle tiltrekke seg allmennheten som skulle på nett for å surfe.
Les om salget av AltaVista:AltaVista mislyktes imidlertid med denne strategien, og har måttet se seg forbigått av de andre store søkeportalene, særlig i USA hvor Yahoo! og AOL har store deler av søkerne.
AltaVista solgt etter stor-oppgraderingKlar med bedre AltaVista
.......oooog derrr kom den: Portalenes portal :-D
I et intervju med digi.no fortalte den nordiske sjefen for AltaVista, Magnus Larsson, at de kommer til å rulle ut i Europa innen kort tid. I Norge har ikke selskapet fått fotfeste etter at selskapet ble droppet som søkepartner av SOL, til fordel for Fast- med sitt konsept All The Web.
Les om forrige gang AltaVista ble relansert :
AltaVista skal rulle ut i Europa
FASTa la Vista
Dumpa - men ikke deppa