Nye Altinn skal være enklere å bruke. Her presentert av hoveddesigner Thord Veseth Foss fra Accenture og UX-designer Hanne Finnøy ved Brønnøysundregistrene. (Marius Jørgenrud)

Altinn

Altinn fornyer seg med helt nytt utseende. Dette er de mest synlige endringene på 14 år

Syntes du det var knotete å finne fram? Nå skal portalen bli enklere å bruke.

KINDEREGG: Altinn-sjef Cathrine Holten forklarer at Altinn er tre ting. Både teknisk plattform, tjenester og samarbeid. Uten å skape verdi for brukerne er de likevel ingenting, sa «Cat» på gårsdagens pre-lansering.
KINDEREGG: Altinn-sjef Cathrine Holten forklarer at Altinn er tre ting. Både teknisk plattform, tjenester og samarbeid. Uten å skape verdi for brukerne er de likevel ingenting, sa «Cat» på gårsdagens pre-lansering. Foto: Marius Jørgenrud

Altinn har fått responsivt design med støtte for små og store skjermer. Etter lengre tids arbeid står den offentlige portalen fram i ny drakt i dag.

Antakelig snakker vi om de største visuelle endringene siden Altinn så dagens lys for 14 år siden. Brukergrensesnitt, design og et enklere språk er blant forbedringene.

Brukerne som omfatter 1 million bedrifter og 4,6 millioner privatpersoner får nå møte en enklere og mer vennlig løsning, ifølge Altinn-sjef Cathrine Holten.

Gamle Altinn: Portalen har sett lik ut i mange år. Nå er den gamle designen historie.
Gamle Altinn: Portalen har sett lik ut i mange år. Nå er den gamle designen historie. Foto: Skjermdump / digi.no

Søk har også fått en fremtredende rolle, og skal i mange tilfeller kunne erstatte det gamle paradigmet med navigasjonsknapper og menyer.

– Den dårlige nyheten er at skjemaene ikke blir endret riktig ennå. Det henger sammen med at de er låst til litt eldre teknologi, sa hoveddesigner Thord Veseth Foss på en pre-release og lanseringsfest i Oslo mandag kveld. 

Foss var i sin tid med å bygge opp designavdelingen i Netlife Research. Den erfarne designeren har de tre siste årene jobbet i Altinn-sfæren gjennom Accenture.

Skal bli enklere å finne fram

Nå blir det slutt på alfabetisk oppramsing av de over tusen skjemaene eller tjenestene som Altinn tilbyr.

I stedet får brukerne opp færre valg. Grunntanken er at tjenester som er lite brukt skal i skuffer og skap.

Brukertester viser at søk brukt som navigasjon fungerer mye bedre enn før, men utvalget har vært lite. Derfor er designerne spent på mottakelsen og hvordan det går etter lansering, røpet Foss. Han presenterte noen av nyhetene sammen med UX-designer Hanne Finnøy fra Altinn og Brønnøysundregistrene.

Ansiktsløft: Altinn tar også farvel med maler. I stedet utvikles det egne komponenter til konkrete bruksområder. Slike kan til og med være uten overskrift, ingress eller brødtekst. Alt kan fjernes etter behov, forklarer Thord Veseth Foss.
Ansiktsløft: Altinn tar også farvel med maler. I stedet utvikles det egne komponenter til konkrete bruksområder. Slike kan til og med være uten overskrift, ingress eller brødtekst. Alt kan fjernes etter behov, forklarer Thord Veseth Foss. Foto: Marius Jørgenrud

Altinn bruker som mange andre offentlige etater Episerver som publiseringsløsning og administrasjon av innhold på nettsidene. De har imidlertid ikke valgt Episerver Find som søkemotor, men åpen kildekode-alternativet Elasticsearch som er basert på Apache Lucene.

Integrasjonen mellom Elasticsearch og Episerver har konsulentselskapet Bouvet utviklet for Brønnøysundregistrene, og fruktene av dette arbeidet skal snart deles fritt på kodeportalen Github. Det kommer digi.no tilbake til i en egen artikkel.

Kommentarer (23)

Kommentarer (23)
Til toppen