RESULTATERFINANS

Amazon.com vil kaste ut skrotet

E-handelsgiganten Amazon.com begynte med bøker, men ble etter hvert et elektronisk supersenter med alle mulige varer. Men dette er nå over. Toppsjef Jeff Bezos sier: "Get the crap out!"

Sigvald Sveinbjørnsson
2. feb. 2001 - 09:58
digitoday.noAmazon.comBill Curry

Ett av toppsjef Jeff P. Bezos tiltak vil være å kaste ut alle de produktgruppene som ikke tjener nok penger. Dette kom frem i en mail-memo som Bezos sendte ut til hele bedriften. Det melder Wall Street Journal.

Under tittelen "Get the crap out" skrev Bezos at alle produkter som ikke gir lønnsomhet, som halvkilos pakker med spiker og andre tunge produkter som de ikke greier å konkurrere med prismessig, skal ut fra lagrene og vekk fra handelstjenesten.

Amazon.com var egentlig en nettbutikk for bøker. Men etter hvert som netthandel tok av økte antall produkter proporsjonalt. Nå har det blitt et supermarked på nettet - med alle mulige produkter fra sjeldne amerikanske kjærlighetsromaner, storskjerm-TV, til biler. Analytikere som følger selskaper har kritisert Amazon.com for denne strategien. De har fryktet at selskapet ikke greier å holde fokus og at merkevaren vil bli forringet av dette.

- Dette er en smart ting å gjøre, sier Lauren Cooks Levitan, som analyserer Amazon.com for Robertson Stephens, om de nye planene til Amazon.com.

- Jeg trenger strengt talt ikke å ha 50 forskjellige brødristere å velge i melloms.

Men når noe går ut, må noe nytt komme inn. Amazon.com skal satse mer på produkter som kan lastes ned. For eksempel elektroniske bøker og nedlastbar musikk. Dette skal introduseres på nettsidene innen kort tid, skrev Jeff Bezos i mailen til de ansatte.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.