Amazon er verdens største nettbutikk. De startet med bøker, men utvidet raskt sortimentet til å også inkludere elektronikk og en rekke andre produkter. De har også satset mye penger på å utvikle egne teknologiløsninger.
Overskuddet mer enn doblet seg sammenlignet med samme kvartal i fjor. I år endte kvartalsoverskuddet på 111 millioner dollar, mens det i fjor endte på 51 millioner dollar.
Sammenligner man overskuddet med omsetningen, ser man imidlertid raskt at det er tøft å hente ut overskudd, selv for verdens største nettbutikk. Omsetningen steg med hele 32 prosent og endte på 3,02 milliarder dollar, opp fra 2,28 milliarder dollar for et år siden.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Litt av grunnen til at Amazon ikke klarer å hente ut større overskudd i forhold til omsetningen, ligger i at de stadig investerer store beløp i å videreutvikle sin eksisterende teknologi, samt nye teknologier. Det er investeringer som bidrar til å opprettholde Amazons dominerende posisjon, men analytikere som følger selskapet er samtidig skeptisk til om de noensinne kan dra ordentlig utbytte av denne investeringen i form av store overskudd.
Nå sier imidlertid Amazon at de ser for seg betydelig lavere vekst i teknologiutgiftene for resten av inneværende år. Kombinert med en mer optimistisk prognose for hvordan Amazon ser for seg salgsutviklingen i år, resulterte i at aksjekursen steg med hele 12 prosent etter at tallene var lagt frem.