Juss og samfunn

Amazon retter blikket mot TV

Amazon.com har sikret seg tre TV-relaterte domenenavn. Det er imidlertid uklart om dette kun er et defensivt trekk eller om online-butikken har seriøse konvergensplaner. America Online kan være en aktuell samarbeidspartner.

Herman Berg
3. nov. 1998 - 17:51

Det er Amazontv.com, Amazontelevision.com, og Amazontube.com som Jeff Bezos & Co. har kapret, skriver ZDNets Interactive Week.

Det er sannsynlig at dette i første omgang er gjort for å hindre domenepirater å utnytte navnene i kommersielle sammenhenger. Uansett er det rimelig sikkert at Amazon med sin forbrukerorientering på et eller annet tidspunkt vil bevege seg inn på TV-området.

Spørsmålet er på hvilken måte:

Netthandleren har muligheten til å fungere som distribusjons- og salgskanal for kunder som ønsker å streame video via abonnementstjenester (blant annet betal-per-titt) over nettet.

Et annet alternativ er å streame bilder og lyd over nettet som en tradisjonell hjemmeshopping-kanal på TV. Gjennom sin uttrykte filosofi å bli et handlesenter på nettet med atskillig flere produkter enn bøker og musikk (og video), kan Amazon bruke både nett og digital-TV til å skape et bredt tilbud

Det kan skapes en kontekst hvor intervjuer med kjente forfattere, musikkvideoer og annet redaksjonelt stoff plasseres rundt handlebodene. I digital-TV-sammenheng vil bruk av EPGer, avanserte fjernkontroller, sørge for at seerne kan klikke på html-linker i TV-annonser.

America Online (AOL) er en av de store aktørene som det er naturlig for Amazon å samarbeide med. AOL har sitt konsept AOLTV som de foreløpig holder tyst om. Ledelsen røper kun at dette er en del av strategien AOL Anywhere.

America Online kjøpte WebTV-konkurrenten NetChannel før sommeren for 20 millioner dollar. På det tidspunkt hadde den amerikanske nett-TV-virksomheten logget av (se egen relatert artikkel i høyre marg), mens den britiske fortsetter separat.

AOL signaliserte tidlig at de var interessert i teknologien for å utvikle sin egen løsning. NetChannel var fram til april i år nett-TV-operatør for Network Computer Inc., programvareselskapet som er delvis eid av Oracle med NC-forkynner, Larry Ellison i sin midte.

Dekoderprodusenten RCA benyttet seg av NCIs programvare, og det var en bunting mellom NetChannel og Thomson Consumer Electronics (som fører RCA-dekoderne) som ikke fungerte. Det ble kun solgt rundt 10.000 bokser før de la konseptet på hyllen.

Til sammenlikning hadde det på den tiden (april 1998) blitt solgt 300.000 TV-komponenter fra Microsofts WebTV-selskap.

Nå vil verdens største online-leverandør AOL satse sterkt på å utnytte de konvergensmulighetene de kan. Amazon er allerede en eksklusiv partner på AOL.com gjennom sin virksomhet som bokbutikk.

Ethvert skritt mot TV-mediet av en leverandør av kommersielt og redaksjonelt innhold vil bli fulgt med falkeblikk av Amazon-partnere som har ambisjoner innen elektronisk handel.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra