AMD i fysikksamarbeid med Intel-selskap

Nvidia vil samarbeide med én konkurrent for å kunne konkurrere bedre mot en annen.

Etter at AMD kjøpte grafikk- og brikkesettleverandøren ATI, har selskapet begynt å opptre med stadig flere hatter. Årsaken er at det samlede selskapets to viktigste konkurrenter, også er blant AMDs partnere.

Intel og AMD konkurrerer både når det gjelder prosessorer og grafikkløsninger, men samtidig leverer AMD grafikkløsninger til mange Intel-baserte maskiner.

Nvidia og AMD konkurrerer om både grafikkløsninger og brikkesett, men Nvidia leverer begge deler til systemer med AMD-prosessorer.

Nå vil AMD tre inn på et nytt område hvor både Intel og Nvidia har blitt aktive gjennom oppkjøp, nemlig fysikksimuleringer. Dette gjøres ved hjelp av programvare og brikker som skal avlaste CPU-en gjennom å ta over beregningen av de fysiske egenskapene i avanserte grafikk — for eksempel hvordan røyk eller tåke skal blafre rundt objekter som beveger seg.

Nvidia kjøpte tidligere i år Ageia, et selskap som blant annet har utviklet en egen fysikkprosessor. Intel kjøpte på sin side irske Havok i fjor høst, som tilbyr programvare for simulere fysikken i den virkelige verden.

    Les også:

Dette har trolig stilt AMD i en posisjon hvor selskapet har måtte velge det minste av to onder, eventuelt å starte fra bunnen av selv. I går kunngjorde AMD at det vil samarbeide med Intel-eide Havok. De to selskapene skal i første omgang samarbeide om å optimalisere bruken av fysikkeffekter sammen med alle produktene til AMD.,

- Etter hvert som kompleksiteten og den visuelle troskapen i dataspill øker, ønsker AMD å utnytte mulighetene til å forbedre spillopplevelsen, sier Rick Bergman, daglig leder for AMDs Graphics Products Group, i en pressemelding. Bergman hevder Havok er markedsleder innen fysikkprogramvare.

Havok-teknologien støttes allerede av en lang rekke spillkonsoller og dataspill. Den skal allerede skalere godt på tvers av alle prosessorene til AMD, så mye av jobben vil gå ut på å studere bruken av AMDs ATI Radeon grafikkprosessorer for å kontrollere aspekter innen simulering av den fysiske verdenen i framtiden.

- Tilbakemeldingene vi konsekvent får fra ledende spillutviklere er at den sentrale simulering i spill bli utført i kjernene til CPU-en. Den klare prioriteten til spillutviklere er ytelsen og skalerbarheten til CPU-en, sier David O’Meara, daglig leder for Havok, i en pressemelding.

- Utover den sentrale simuleringen gir derimot egenskapene til massivt parallell produkter tekniske muligheter for å beregner visse typer simuleringer. Vi ser fram til å samarbeide med AMD for å utforske disse mulighetene.

Til toppen