AMD: - Windows snart klar for Opteron

En Windows-utgave for AMDs Opteron og Athon 64-prosessorer ser ut til å nærme seg. Flere andre programvareleverandører har også fått øynene opp for arkitekturen.

AMD lanserte Opteron-prosessoren i slutten av april og vil lansere den noe enklere Athlon 64-prosessoren i september. Begge er basert på AMDs arkitektur som støtter både 32- og 64-bits programvare. Selv om det er fullt mulig å kjøre dagens 32-bits programvare på disse prosessorene, vil ikke denne kunne utnytte de fordelene 64-bits arkitekturen bringer med seg. Riktignok har flere Linux-distributører kommet med 64-bitsutgave tilpasset Opteron, men foreløpig er utvalget av programvare svært lite.

    Les også:

Det mange venter på er selvfølgelig at Microsoft skal komme med en Windows-utgave som støtter AMDs arkitektur. Microsoft har lovet å komme med en slik versjon av selskapets operativsystem, men oppgir ingen leveringsdato. Derimot har selskapet ved flere anledninger opplyst om at en betautgave vil komme en eller annen gang i midten av 2003.

AMDs visepresident og daglig leder for selskapets mikroprosessoravdeling, Marty Seyer, sier i et intervju med News.com at en endelig utgave av Windows for AMDs 64-bits arkitektur vil komme i fjerde kvartal i år eller i første kvartal av 2004. Betautgaven vil bli tilgjengelig sent i tredje kvartal i år. Dette er i så fall noe senere enn tidligere forventet.

Microsoft ventes å gi ut både klient- og serverutgaver av Windows for AMD-prosessorene.

Den største fordelen med 64-bits maskinarkitektur er muligheten til å adressere langt mer minne enn systemer basert på en 32-bits arkitektur. Likevel er det få som i dag har behov for å ha tilgang til mer minne enn de maksimalt 4 GB som støttes av 32-bits datamaskiner.

Seyer sier til News.com at kun omtrent 20 prosent av serverprogramvare og 5 prosent av programvaren for vanlige PC-er vil virkelig kunne utnytte denne minnekapasiteten. Likevel tror AMD at 64-bits mulighetene vil tiltrekke seg mange dataentusiaster som ønsker seg det siste nye. 64-bitsarkitekturen kan blant annet utnyttes av grafikkprogramvare og avanserte 3D-spill med stort behov for å rask tilgang til store mengder grafikkdata.

Ifølge News.com planlegger blant annet Epic Games å komme med en oppdatering til dataspillet Unreal Tournament 2003 som skal utnytte 64-bits mulighetene fullt ut. Det ventes også at andre spillprodusenter vil gjøre tilsvarende grep i forbindelse med enkelte spesielle spill i nær framtid. Det ventes også at PC-produsenter som har spesialisert seg på å lage nærmest rene spillmaskiner vil ta i bruk AMDs 64-bits prosessorer.

Men spill som er utviklet kun for 64-bits arkitekturer vil ikke Epic Games lansere på nærmere to år. Det skal da komme et helt nytt spill med fotorealistiske teksturer.

- Det vil bli en umiddelbar innføring av 64-bits blant høyendebrukerne av stasjonære og bærbare PC-er, samt blant entusiastene, sier Seyer.

- Normal bruk av slike prosessorer i bærbare maskiner er 12 til 15 måneder unna, sier han.

Ett problem som vil hindre omfavnelsen av 64-bits systemer er minneprisen. Du kan vanskelig få kjøpt 4 GB med minne for mindre enn 4000 kroner, fordelt på åtte moduler. Med tanke på at 10.000 kroner ofte gjerne er en øvre grense for hvor mye mange vil gi for en PC, vil minnekostnadene utgjøre en så stor del av totalprisen at det må skjæres ned på alt annet. Det er tvilsomt om noen vil vurdere dette når de først har behov for mer ytelse enn det de fleste av dagens PC-er kan tilby.

Til toppen