America Online sammen med DoCoMo

Det gigantiske Internett-selskapet America Online skal denne uken offentliggjøre en avtale med det japanske mobileventyret DoCoMo, som eies av NTT. De to selskapene skal samarbeide om mobilt Internett, i både Japan og resten av verden. Samtidig blir DoCoMo den største eieren i America Online sitt japanske datterselskap.

Wall Street Journals asiatiske tjeneste skriver i dag at America Online (AOL) kommer til å offentliggjøre en samarbeidsavtale med det japanske teleselskapet DoCoMo. Dette selskapet er mest kjent for "betaversjonen" av mobilt Internett, iMode, som har blitt enormt populært i Japan.

Planene om samarbeidet skal ha lekket til Wall Street Journal fra kilder som står de to selskapene, og forhandlingene mellom dem, svært nært.

Handelen er at DoCoMo tar 43 prosent av aksjene i AOLs japanske datterselskap, hvilket vil gjøre DoCoMo til den største eieren i selskapet. Dermed kan verdens største leverandør av Internett gjennom faste linjer ha en kraftig ekspanderende business med verdens største spiller på det mobile Internett-markedet, skriver Wall Street Journal.

De to selskapene skal utvikle tjenester sammen, som ikke bare skal gå til det japanske markedet (hvor DoCoMo stort sett er å regne som en monopolist ) men til det internasjonale.

Begge selskapene har i de siste dagers forhandlinger blitt enige om å investere over 450 millioner dollar, 4,2 milliarder norske kroner, i det felles eide America Online Japan. Disse pengene skal øremerkes utvikling.

AOL har mer enn 460 000 kunder i Japan, men er langt i fra den største spilleren på markedet. Et samarbeid med DoCoMo vil kunne gi AOL en langt større muskler i kampen om kundene. Den største konkurrenten, skriver Wall Street Journal, har mer enn 2,3 millioner abonnenter.

DoCoMo skal blant annet markedsføre AOLs tjenester og programvarepakker rundt hos sine leverandører, mens AOL skal åpne opp for DoCoMos populære iMode tjeneste.

Det som også er et godt poeng i samarbeidet mellom de to selskapene er at de er sterke i sine egne markeder, men svak på bortebane. DoCoMo har ikke lykkes med å finne et springbrett verken i Europa eller i USA, mens America Online stort sett er dominant i USA, og til en viss grad i Latin-Amerika og deler av Europa.

Blir det, som Wall Street Journal skriver, et utstrakt samarbeid mellom de to store selskapene, kan dette bli spennende å følge. Det er stor sannsynlighet for at samarbeidet, om det lykkes i Japan, blir eksportert over til de amerikanske markedene.

Verken DoCoMo eller AOL ville kommentere saken i Wall Street Journal.

Til toppen