Amerikansk europakrig

De amerikanske onlinekjempene har flyttet fokus for kamphandlingene fra USA til Europa. CompuServe og America Online (AOL) har tilsammen forlengst passert en million europeiske kunder.

Etter flere gode år med solid vekst i onlinetjenester på det amerikanske markedet har veksten begynt å flate ut. Onlineselskapene ser seg etter nye markeder og har festet seg ved det modne Europa.

Siste nytt er at AOL og den tyske mediegiganten Axel Springer Verlag inngår et samarbeid for å utvikle det tyske markedet. Mindre enn et år etter etableringen har AOL over 300.000 europeiske kunder. Nå girer AOL opp og gir Springer 10 prosent av aksjene i det tyske datterselskapet i bytte for markedsføring og innhold fra Springers 40 aviser, tidsskrifter og blad, samt kringkastingsvirksomhet. Allerede er Bertelsmann inne som eiere i AOL Tyskland. AOL har også offentliggjort planer for etablering i Sverige, Sveits og Østerrike. I vår ble Frankrike og England lagt til AOLs interesseområde.

Også CompuServe har offentliggjort markedsføringsplaner for det europeiske markedet der selskapet allerede har doblet kundemassen de siste 12 månedene. Selskapet er foreløpig No.1 i Europa med 850.000 kunder på sin onlinetjeneste. President i CompuServe Bob Massey, sier til C|net at CompuServe-navnet er det best kjente av de amerikanske tjenestene i Europa.

Bill Gates Microsoft Network (MSN) sitter heller ikke i ro. Onlinetjenesten er relansert i England, Frankrike, Tyskland og Sveits.

AOL har allerede en betatest på sin nye tjeneste i Japan, som planlegges lansert til våren. - Vårt mål er å være der kunder ønsker interaktive tjenester, sier president i AOL International, Jack Davies, til C|net. Han har ekspansive planer videre. AOL skal investere i en reklamekampanje verdt 300 millioner dollar, noe som blant annet skal føre til at 10 millioner kunder skal nås innen utgangen av 1997, fra dagens 7 millioner. Bare i november raste 300.000 nye kunder inn til AOL, som er den beste måneden noen sinne.

Et annet trekk for å skaffe flere kunder var en prisreduksjon for noen uker siden. Kundene fikk tilbud om fri bruk av nettet for USD 19,95. Men denne kampanjen har også gitt AOL problemer fra de kundene som ikke fikk del i de nye prisene, blant annet i Canada.

Til toppen