ANALYSE: Brikkemangelen

Derfor sliter bilbransjen mye mer enn mobilbransjen med brikkemangelen

Bilfabrikker har måttet stanse produksjonen på grunn av forsyningsproblemer. Det har ikke skjedd noen mobilprodusent.

Bilprodusentenes utfordringer med mangelen på halvlederbrikker kan delvis skyldes at de ikke er like attraktive kunder som for eksempel leverandørene av smartmobiler.
Bilprodusentenes utfordringer med mangelen på halvlederbrikker kan delvis skyldes at de ikke er like attraktive kunder som for eksempel leverandørene av smartmobiler. (Foto: Colourbox/Nataliya Hora)

Bilfabrikker har måttet stanse produksjonen på grunn av forsyningsproblemer. Det har ikke skjedd noen mobilprodusent.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Intel-sjef Pat Gelsinger gjentok denne uken sin spådom om at den globale brikkemangelen ikke vil gå over på flere år. Problemene startet allerede før covid-19-pandemien brøt ut, men konsekvensene av pandemien har ført til ytterligere forverring av situasjonen. Handelskrigen mellom USA og Kina er en annen viktig årsak. 

Det er særlig bilindustrien som så langt har vært berørt av brikkemangelen. Flere bilprodusenter har i korte perioder måttet stenge produksjonen fordi de ikke har fått tak i de nødvendige brikkene. Moderne biler er i praksis rullende datamaskiner som inneholder store mengder mikrobrikker. 

Selger i bøtter og spann

Leverandørene av smartmobiler ser derimot ikke ut til å slite med den samme problematikken. Det kan skje leveranseproblemer også i dette markedet, men stort sett går leveransene som normalt, eller faktisk enda bedre. I årets første kvartal var leveransene av smartmobiler hele 25 prosent høyere enn i samme periode i fjor, ifølge IDC.

Flere av PC-leverandørene meldte i fjor at de ikke greide å dekke etterspørselen, dels på grunn av komponentmangel. Til tross for dette greide PC-produsentene totalt sett å levere 55 prosent flere PC-er i fjor enn i 2019. Det kom aldri noen rapporter om at PC-fabrikker måtte stenge på grunn av brikkemangelen. 

De leveranseproblemene man har hatt, har ikke vært så veldig synlige for PC-kundene. De har i stor grad kunnet gå til en annen leverandør eller velge et alternativt produkt dersom førstevalget ikke har vært tilgjengelig innen rimelig tid. 

Mikrobrikkekrise:
Bilprodusenter dropper utstyr for å holde produksjonen i gang

Les også

Ytelse viktigere enn pris

Hva er så årsaken til at bilindustrien ikke får tak i mikrobrikkene den trenger, mens mobilprodusentene ikke ser ut til å ha noen problemer med det? 

Gartner-analytikeren Ben Lee har blitt intervjuet av The Register om nettopp dette. Han forklarer at de to bransjene kjøper helt forskjellige produkter.

– Når det gjelder PC-er og smartmobiler, er det teknologirevolusjonen som gjelder. Disse produsentene bryr seg mer om ytelse og mindre om pris. De har behov for høy ytelse for å konkurrere mot andre. Levetiden til produktene er dessuten kortere – to år for å bytte ut en smartmobil og tre år for å erstatte en PC, hevder Lee. 

«Lett utdatert teknologi»

– Dette har mindre betydning i biler. De kan bruke lett utdatert teknologi. Produsentene bryr seg mer om sikkerheten til datamaskinen og mindre om stadiet i teknologirevolusjonen. Teslas suksess har endret dette noe, men teknologien ligger generelt etter i bilbransjen, fortsetter Lee. 

Han forteller at mange av bilprodusentene har svært små lagre av komponenter. I noen tilfeller kjøpes komponentene «on-demand». Dette gjør at halvlederprodusentene overfører produksjonskapasitet til andre kunder dersom bilprodusentene ikke ønsker å forhåndsbestille. 

Etterspørselen etter nye biler falt betydelig da koronapandemien for alvor brøt ut tidlig i 2020. Dette førte til at mange av bilprodusentene reduserte bestillingene av mikrobrikker. Da markedet tok seg opp igjen i tredje kvartal, hadde halvlederprodusentene lovet bort kapasiteten til andre. 

Les også

Marginer og kjøttvekta

Bilprodusentene er dessuten ikke like attraktive kunder hos halvlederprodusentene som de store smartmobilleverandørene.

Ifølge Lee er det særlig to årsaker til dette. For det første er de gamle brikkene som bilbransjen ønsker å kjøpe, mye billigere enn de nye og mer avanserte brikkene som smartmobilene bruker. Det gjør at også marginen per brikke er betydelig lavere. 

I tillegg er markedet for personbiler mye mer begrenset enn markedet for smartmobiler. Antallet nye biler som ble levert i 2020, var på under 70 millioner, 14 prosent lavere enn i 2019. Både Apple og Samsung leverte hver for seg flere smartmobiler enn dette bare i fjerde kvartal i fjor

Flere av de store brikkeprodusentene har varslet at de vil øke produksjonskapasiteten, og både USA og EU ønsker at mer av produksjonen skal skje på hjemlige trakter.  Det vil likevel ta flere år før dette er på plass. Det sammenfaller med spådommene til Gelsinger som vi innledet artikkelen med. 

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen