Analytikere og meglere delte i synet på nytten av Internett

Flesteparten er enige om at Internett inneholder masse nyttig informasjon, men i jungelen av web-sites er det de færreste som er verdt å lese, og telefonen vil fortsatt være aksjemeglernes viktigste kanal for informasjon i mange år fremover.

En ringerunde digitoday.no har tatt til flere meglerhus viser at det er delte meninger på hvor nyttig Internett er for å gjøre en god jobb. Generelt er Internett et mye mer nyttig verktøy for analytikerne enn for meglerne.

- Jeg har jobbet i bransjen siden slutten på 80-tallet, men mye av informasjonen jeg får gjennom Internett nå, var også tilgjenglig før Internett kom. Da gikk informasjonen via parabol og satellitt, nå går det gjennom Internett, sier aksjemegler Lars Lindgren til digitoday.no.

- Generelt bruker jeg betalingstjenester for å sikre bra kvalitet; det er en stor sammenheng mellom pris og kvalitet. Men for "småsparere" er det klart at Internett har åpnet mange dører som tidligere var lukket. Jeg jobber mest med amerikanske aksjer og da er Internett et ypperlig oppslagsverk. I stedet for å bruke tid på telefoner er flere databaser med bra kvalitet tilgjengelig gratis på nettet. Blant annet har Yahoo! Inc en ypperlig database med selskapssesifikke data, forteller Lindgren.

En annen aksjemegler, som vil være anonym, sier til digitoday.no at bruk av Internett er et spørsmål om ressurser.

- Vi har en meget hektisk hverdag der vi er opptatt på telefonen det meste av dagen. Det blir rett og slett ikke tid til å surfe. Det blir som regel med en lett gjennomgang av finansielle web-sites om morgenen før Oslo Børs åpner og etter stengetid. Men fortsatt er det slik at de "hotteste" tipsene ikke plukkes opp av journalister eller diskusjonsforum, men fra våre kontakter via telefon. For å henge med er det nødvendig med et stort kontaktnett og telefonen vil nok være vårt viktigste arbeidsredskap i lang tid fremover. De beste og største kundene vil fortsatt ligge foran småsparerne i informasjonsflyten, Internett til tross, sier megleren.

Generelt er nytteverdien av Internett trolig noe høyere hos analytikerne. Denne gruppen jobber mer langsiktig enn meglerne og trenger mer presis informasjon.

- Internett har gjort det enklere å holde seg oppdatert om internasjonale selskaper. Men ofte er problemet det stikk motsatte, nemlig at det er "overload" av informasjon, sier en analytiker til digitoday.no.

- Betalingstjenester er ofte løsningen på dette for å få mer presis informasjon, sier han.

Men både meglere og analytikere er lite begeistrede for diskusjonsforum:

- Jeg skyr diskusjonsforum, sier en megler til digitoday.no.

- Selvsagt er det en god del innlegg som er glimrende, men det nytter ikke å lete opp disse blant alle de dårlige. Hvorfor er det ingen som tar betalt for å få lov til å skrive på diskusjonsforum, spør en analytiker.

- Dette vil få vekk alle de useriøse innleggene, mener han.

Svært få av de digitoday.no snakket med leser diskusjonsforumene. Fellesnevneren er at det er svært mange innlegg som er direkte feil, det er grunnløs ryktespredning og masse "svada-preik".

Til toppen