Anarchy Offline?

Mange deltagere klager på nettspillet Anarchy Online. Spillet henger seg opp, folk blir kastet ut og endel sier FunCom har sluppet spillet altfor tidlig.

Det massive nettspillet Anarchy Online ble sluppet i forrige uke, til høylydt medieprofilering og like høylydt smellede sjampiskorker i morselskapet Funcoms lokaler i Oslo.

Nå er det gått fem dager siden spillet kom på markedet i USA og Norden, og allerede er det endel som hevder det skulle vært omdøpt til "Anarchy Offline".

En av klagerne formulerer det slik: "Hva med å skrive en sak om Anarchy Online, 5 dager etter at det ble sluppet er det fremdeles håpløst å komme inn på serveren, det er en hå[p]løs lag, og man får aldri spillt lenger enn 5 minutter før serverene kræsjer igjen."

En annen sier følgende om storsatsingen, som har kostet Oslo-selskapet utallige millioner: "Funcom har lansert et spill som er uferdig på mange måter, rett og slett sluppet for tidlig. Spillerene blir kastet ut av spillet etter kort tid og hvis de er heldige og får spillt i 20min hakker og hopper spillet", skriver han i en e-post til digitoday.no. Lignende klager er det mye av på diskusjonsgruppen alt.games.anarchy-online, og i andre diskusjonsfora på nettet.

- Det kommer både positive og negative tilbakemeldinger. Vi regner jo med at slikt skjer, men det er ikke så alvorlig at det er en krise - det er vanlig når man jobber med online spill, sier PR-sjef Marit Lund i FunCom.

Det er altså ikke krisestemning på huset, til tross for at de har fått mange henvendelser om manglende oppetid, merkelige bugs og andre klager. Men de jobber hardt med å ordne opp i problemene.

- Det tar en uke eller to eller tre å fikse opp i problemene. Det er også grunnen til at første måneden er gratis, forteller hun.

- Vi har hatt vanvittig stor pågang, med 35.000 påloggende på fem dager. Det er mye mer enn vi håpet på, og selv om det er veldig positivt, så er det et problem at så mye pågang på alt fra kortregistrering til karakterstarting fører til at det er endel ting vi må gjøre for å ta unna for trafikken.

Noen spillere har fått beskjed om at CD-nøkkelen allerede eksisterer. Dette skal skyldes en liten Netscape-bug, men skal være fikset nå. Endel av Beta-testerne har hatt problemer med å registrere sine nøkler, og grunnen til det er for liten serverkapasitet, forteller Lund. Denne er nå doblet.

Andre problemer, som sone-trøbbel og lignende, jobbes det også med.

- Gratismåneden har ikke begynt å løpe ennå, og det gjør den ikke før alt er oppe og går. Vi skal dessuten oppgradere supportsystemet, øke kapasiteten på den avdelingen, sier hun.

- Dette må vi regne med. Vi fikk en hyggelig mail fra Verant, som utviklet Sonys Everquest-spill. Det var en sånn "been there, done that" og lykke til-mail.

Det går rykter om at servertilbyderen Exodus Communications, som leverer tjenester til AO, er iferd med å konke. Exodus er ledende på markedet når det gjelder å tilby serverplass. Ifølge Reuters sitter de på en markedsandel på 15 prosent, og det spekuleres i at bare halvparten av deres serverparker er i bruk. Selskapets aksjekurs har stupt i det siste, men det er ingen sikre indikasjoner på at dette har gått utover driftingen av serverparkene.

Til toppen