De ulike plattformenes andel av smartmobilmarkedet i første kvartal av 2012 ifølge IDC, basert på leveransetall til salgskanalen.

Android og iOS står for all smartmobilveksten

Leveransene av Windows-mobiler øker, men ikke nok til å følge markedet.

Flere analyseselskaper har de siste månedene kommet med tall over det globale smartmobilmarkedet i årets første kvartal. I forrige uke kom også IDC med slike tall.

Mens Gartners rapport fra to uker tilbake tar for salg til sluttkunder, er IDCs basert på leveranser til salgskanalen. Gartner mener det ble solgt 144,4 millioner smartmobiler i første kvartal, mens IDC mener at det ble levert 152,3 millioner smartmobiler til kanalen. Disse er ikke nødvendigvis blitt solgt til sluttkunder.

Sammenligner man IDCs tall for årets første kvartal med tilsvarende tall for første kvartal i fjor, er veksten i leveransene på 49,9 prosent. Salgsveksten var i samme periode på 44,7 prosent, ifølge Gartner.

Gartner og IDC er relativt enige om markedet i økende grad domineres av Android, med iOS på en solid andreplass. 59,0 prosent av de leverte smartmobilene i årets første kvartal var basert på Googles system, mens 23,0 var iOS-baserte (altså iPhone). Android har nå større markedsandel alene enn det de to ledende plattformene hadde til sammen i første kvartal av 2011. Dette gjør situasjonen stadig vanskeligere for de øvrige plattformene.

Plattformen som i største grad har fått merke dette, er Nokias Symbian/Belle. Leveransene har stupt fra 26,4 millioner til 10,4 millioner smartmobiler fra første kvartal i fjor til første kvartal i år. I samme periode har markedsandelen falt fra 26,0 til 10,4 prosent. Interessant er det å se at Symbian er blant plattformene hvor salget til sluttbrukerne var større enn leveransene til salgskanalen i årets første kvartal. Det tyder på at kanalen forventer fortsatt nedgang i salget.

Det samme gjelder også for RIMs BlackBerry-plattform, men i langt mindre grad. Ifølge IDC har markedsandelen til BlackBerry blitt redusert fra 13,6 til 6,4 prosent, mens salget har blitt redusert fra 13,8 til 9,7 millioner enheter. RIMs foreløpig eneste håp om bedring, er at nye mobiler med den kommende BB 10-utgaven av programvaren, blir godt mottatt.

IDC opererer med en plattformkategori som heter Linux. Den viktigste enkeltplattformen i denne kategorien er Samsungs Bada, siden Android oppgis separat. Ifølge IDC stod Samsung for leveransene av 81,6 prosent av alle mobiler i Linux-kategorien. Selskapet er også den klart største enkeltleverandøren av Android-baserte smartmobiler. Minst fire av ti Android-baserte smartmobiler som selges, er levert av Samsung, ifølge Gartner.

Selv om leveransene av smartmobilene i Linux-kategorien har vokst med 9,4 prosent det siste året, er dette altfor lite til at disse plattformene til sammen greier å beholde markedsandelen, som har gått ned fra 3,1 til 2,3 prosent.

I likhet med Gartner, oppgir IDC bare tall for det totale salget av Windows-baserte smartmobiler, noe som altså inkluderer både Windows Mobile og Windows Phone. Man må likevel anta at er svært langt mellom kundene som i dag ber om en Windows Mobile-enhet.

Ifølge IDC har leveransene av Windows-baserte smartmobiler økt fra 2,6 millioner til 3,3 millioner fra første kvartal i 2011 til første kvartal i 2012, en vekst på 26,9 prosent. Dette er likevel ikke mer enn drøyt halvparten av veksten til det totale smartmobilmarkedet i perioden, noen som betyr at markedsandelen faller fra 2,6 til 2,2 prosent.

Chart: Worldwide Smartphone OS Market Share, 1Q 2012Author: IDC

IDC tror at det er begrensede utvalget av Windows Phone-mobiler som fører til det labre salget, og at veksten i liten grad vil øke før Nokia får opp utgivelsestakten eller at andre leverandører lanserer nye mobiler basert på Microsofts plattform. Nokias hittil enkleste Windows Phone-modell, Lumia 610, har nettopp kommet i salg i blant annet Norge. Spørsmålet er om den blir billig nok. Ifølge Prisjakt.no kan man til lavere pris handle flere noe aldrende, men på papiret minst like gode Windows Phone-mobiler til omtrent samme pris. Det er ikke sikkert at varemerket til Nokia er tilstrekkelig til å konkurrere mod

    Les også:

Til toppen