Hugo Barra var produkt-direktør i Googles Android-divisjon. Nå går han til den kinesiske mobilutfordreren Xiaomi. (Bilde: Tony Avelar/Bloomberg/Getty Images/Getty Images/All Over Press)

Android-topp går til kinesisk Apple-utfordrer

Satt i gang saftig ryktemølle i Silicon Valley.

Onsdag kveld ble det kjent at Hugo Barra, en av toppene i Googles Android-divisjon, har sagt opp. Han begynner i det kinesiske mobilselskapet Xiaomi, som beskrives som kinesernes svar på Apple. Oppgavene hans der blir å lansere den kinesiske mobilprodusentens telefoner internasjonalt. Dette bekreftet han selv på Google+.

Men samtidig som denne nyheten sprakk ble det kjent at Google-gründer Sergey Brin har skilt seg fra Anne Wojciciki. Da ryktene begynte å gå om at Brin hadde startet å date en kvinne som tidligere hadde vært i et forhold med Android-topp Hugo Barra, nådde rykteflommen nye høyder. Hva som ligger bak jobbskiftet vil dermed alltid være innhyllet i et slør av pikante rykter.

Både Techcruch og AllthingsD omtaler trekantdramaet.

Xiaomi-toppsjef Lei Jun har store planer for å ekspandere globalt med sine billige høy-ytelses smarttelefoner. Selv omtales Jun som Kinas svar på Steve Jobs.
Xiaomi-toppsjef Lei Jun har store planer for å ekspandere globalt med sine billige høy-ytelses smarttelefoner. Selv omtales Jun som Kinas svar på Steve Jobs. Bilde: ChinaFotoPress via Getty Images/Getty Images/All Over Press

Barra har vært en meget viktig person for Google. Han har vært i selskapet siden starten av 2008 og har bygget en solid karriere. Eksempelvis var det Barra som viste frem Nexus 7-nettbrettet som nylig ble lansert i San Francisco.

Kinesiske Xiaomi ledes av gründeren Lin Bin, som selv annonserte ansettelsen av Barrra. Bin omtales om intet mindre enn Kinas svar på Steve Jobs. Selskapet hans har klart å få internasjonal anerkjennelse for sine Android-baserte mobiler, som blant annet testet av digi.nos søster-redaksjon Din Side.

Selskapet verdsettes ifølge Bloomberg til 10 milliarder dollar, og forventer at de vil selge 15 millioner enheter i år, en dobling.

Salget er stort sett i det kinesiske smarttelefon-markedet, hvor de er den sjette største aktøren. Apple er på åttende-plass. Xiaomis telefoner er også priset svært mye lavere enn iPhone. Men selskapet ønsker tydeligvis ikke bare ta det kinesiske markedet. Håpet er at de, med Barra på laget, kan starte en internasjonal ekspansjon.

    Les også:

Til toppen