«New School» markedsføring, slik Responsys ser det.
«New School» markedsføring, slik Responsys ser det.

Aner budkrig mellom Oracle og SAP

Hett skyverktøy for markedsføring foreløpig snappet opp av Oracle.

Responsys ble etablert i 1998 for å tilby digitale verktøy til å styre kundeopplevelser. Selskapet har samlet sine tjenester i det de kaller «Responsys Interact Marketing Cloud». De opplever sterk vekst – omsetningen økte over 25 prosent på årsbasis i tredje kvartal – men har gjort opp de to siste kvartalene med tap. Årsomsetningen er i underkant av 200 millioner dollar.

Fredag kunngjorde Oracle at de har avtalt å kjøpe Responsys for 1,5 milliarder dollar. Pressemelding og ytterligere detaljer er lagt ut på egne nettsider: Oracle buys Responsys.

Skytjenestene til Responsys skal levere «riktig markedsføring» til brukernes kunder, gjennom kanaler som e-post, mobil (for eksempel tekstmeldinger), sosiale medier, digitale skilter og web.

Meldinger og utspill «automatiseres, individualiseres og koordineres», i interaktiv markedsføring i alle kanaler «i massiv skala».

Responsys-tjenestene skal integreres i Oracles egne skytjenester for kundeopplevelse, «Customer Experience Cloud», hvori opptatt «Oracle Marketing Cloud».

Poenget her er at Oracle har konsentrert seg om markedsføring fra bedrift til bedrift, mens Responsys-løsningen dreier seg om markedsføring mot forbrukere.

Kjøpet av Responsys gjør med andre ord Oracle i stand til å tilby en enhetlig plattform for interaktiv markedsføring og styring av kundeopplevelser i alle kanaler, overfor både bedrifter og forbrukere.

Transaksjonen ventes gjennomført i løpet av første halvdel av 2014. Fram til da skal Responsys drives som uavhengig selskap. Avtalen gir Responsys anledning til å ta i mot konkurrerende bud.

Børsresponsens på avtalen tyder på at mange tror på en budrunde for Responsys. Oracles tilbud er verdt 27 dollar per aksje: 1,5 milliarder dollar er nesten 400 millioner dollar over selskaps markedsverdi da avtalen ble kjent. Responsys-aksjen føk så opp til 27,40 dollar. Observatører tror Oracles erkerival SAP har snust på Responsys, og det spekuleres i at de vil fremme et eget bud.

Responsys har i dag 450 kunder, hvorav Lego, LinkedIn, Nordstrom, Southwest Airlines og United Healthcare. Blant stjernereferansene deres er bilutleieren Dollar Thrifty Automotive Group: De skal ha økt andelen kunder som hentet sine biler til avtalt tid med 22 prosent som følge av «Interact Marketing Cloud».

Tidligere er to Responsys-konkurrenter snappet opp av Oracle-konkurrenter: I juli fullførte Salesforce.com sitt 2,6 milliarder dollar kjøp av ExactTarget, mens Adobe fullførte sitt 617 millioner dollar kjøp av Neolane. ExactTarget er langt større enn Responsys: De har 6000 kunder, hvorav Coca-Cola, Gap og Nike.

Det gjenstår minst én stor leverandør av skybasert markedsføringsverktøy: Marketo. I omsetning er de jevnstore med Responsys, men de opplever kraftigere vekst, over 65 prosent på årsbasis i siste kvartal. Oracles kjøp av Responsys sendte Marketo-aksjen opp 11 prosent.

Forrester Research-analytiker Rob Brosnan sier til Wall Street Journal at markedsføring vil bli «den klart største slagmarken for teknologitjenester det kommende tiåret».

FBR Capital Markets-analytiker Daniel Ives sier noe av det samme til Bloomberg: «Markedsautomasjon er blant nettskyens store vekstområder.» Han tror Marketo ligger an til å bli kjøpt av enten SAP eller Netsuite, en Oracle-konkurrent der Oracle-sjef Larry Ellison har en stor investering.

Til toppen