Angrende spamkonge forlikt med Microsoft

Scott Richter inngår millionforlik med Microsoft, og lover å ikke spamme mer.

For et par år siden var Scott Richter spamkonge og åpent stolt av det. Han sendte ut 38 milliarder e-post i året, og solgte t-skjorter med «Spam King» på – per e-postordre.

Så begynte problemene. Den aggressive sjefsanklageren i New York, Elliot Spitzer, sverget på at han ville drive Richter konkurs, og inngikk et tett samarbeid med Microsoft for å samle bevis.

I juli i fjor inngikk Spitzer et forlik med Richter og hans firma Optinrealbig.com. Microsoft sa seg fornøyd med forliket, men valgte likevel å opprettholde presset mot Spitzer gjennom et sivilt søksmål.

    Les også:

Microsoft fikk uventet hjelp fra Hormel Foods, selskapet som leverer produktet opprinnelig kjent som spam, en form for halvkunstig hermetisk skinke. Hormel saksøkte Richter for brudd på opphavsretten, og tvang ham til å gi opp t-skjortene merket «Spam King».

Det samlede presset fikk Richter til å gi seg helt. For halvannet år siden var han på tredje plass på Spamhaus-oversikten Rokso («Register of Known Spam Operations»), den mest omfattende listen over kjente spammere. I våres ble Richter fjernet fra Rokso: Årsaken er at han overhode ikke har sendt spam siden nyttår, ifølge britiske SC Magazine.

I går meldte Microsoft at de har inngått sitt eget forlik med Richter. Forliket koster Richter 7 millioner dollar, og et løfte om aldri mer å bryte spamlovgivningen i USA.

I et åpent brev på Microsofts nettsted sier selskapets juridiske direktør Brad Smith at fem millioner av pengene fra Richter vil investeres i tiltak for videre kamp mot datakriminalitet. En million dollar doneres til delstaten New York for å brukes til PC-er og IT-opplæring blant trengende. Den siste millionen dekker Microsofts utgifter i saken.

– Denne ene seieren vil ikke gjøre slutt på spam, men det er en lettelse å vite at omfanget av spamangrep ikke lenger må måles etter denne spesielle Richter-skalaen, skriver Smith.

Til toppen