Allerede i april i år var det klart at den ledende onlinebokhandelen Amazon.com hadde planer om en europeisk lansering. Tyske Telebook (ABC Bücherdienst/Telebuch) og britiske Bookpages Ltd ble kjøpt opp av Amazon for å bringe bokhandelen nærmere de europeiske markedene når det gjelder vitale faktorer som service, distribusjon og leveringstid.
Nå lanseres Amazon.de (Deutschland) den 19.oktober, ifølge Reuters. Det skjer knapt én måned før Bertelsmann har tenkt å lansere sine lokale utgaver i fem europeiske land. Det tyske forlagshuset har planer om å lansere sin egen merkevare, BooksOnline (BOL), i midten av november.
Amazon og gründer Jeff Bezos har like store ambisjoner i Europa som de har hatt i USA. Merkenavnet skal bli synonymt med online boksalg både i Tyskland og i Storbritannia der tjenesten skal lanseres i høst under amazon.co.uk.
Telebook er den største tyske online-bokselgeren med, og britiske Bookpages tilbyr 1,2 millioner britiske titler, skriver Financial Times. Hittil har begge frontet sine egne merkenavn, men snart overtar Amazon scenen både med salg av bøker, musikk og film..
Verdens største nettbokhandel vil fortsette sin aggressive prispolitikk også i Europa inkludert 40 prosent rabatt på enkelte boktitler. Ved å flytte nærmere de europeiske kundene reduseres både leveringstid og fraktpris.