Anker klagefrist på mobil rett til høyesterett

Nokia og Elektronikk-bransjen anker prinsippsaken om reklamasjon på mobiler rett til topps.

Er en mobiltelefon et varig produkt eller en forbruksgjenstand? Striden om hvor lang lenge man kan kreve at en mobil varer og få rettet feil på produsentens regning har rullet i mange år, men i fjor bestemte Forbrukerforsikring seg for å ta saken til retten.

På vegne av en av sine kunder gikk de til sak og fikk medhold i Oslo Tingrett om at det er fem år og ikke tre slik mobilbransjen og bransje-organisasjonen Elektronikkbransjen hevder.

Nå har Elektronikkbransjen bestemt seg for å anke Oslo tingretts dom direkte til Høyesterett.

– Tingretten er prinsipiell og saken fortjener ny behandling. Vi ser også at dommeren har vært i tvil. Retten sier at selv om den formelle fristen er fem år, har forbrukeren ingen reklamasjonsrett etter de tre første årene. Derfor tror vi det vil tjene vår sak å anke, sier adm. direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen Synnøve Bjørke.

- Vi vil skille oss ut i europeisk sammenheng med fem års reklamasjonsfrist. Resultatet kan bli dyrere telefoner i Norge, sier adm. direktør Synnøve Bjørke.

Hun mener også at det er vanskelig å forvente at mobiltelefonene skal vare i vesentlig lenger enn to år med den tøffe bruken de blir utsatt for i dag.

– På dette punktet er også dommeren i tvil. Dette er på ingen måte en opplagt sak. Hvis rettsapparatet tillater det, vil vi forsøke å kjøre denne saken direkte til Høyesterett. Det vil i så fall være ressurs- og tidsbesparende, sier Bjørke.

Det gjenstår å se om Høysterett vil ta saken eller henvise Elektronikkbransjen til lagretten.

Til toppen