SOSIALE MEDIER

Annonse-boikotten fortsetter: – Tyr til sine samme gamle taler for å berolige oss

Den pågående annonse-boikotten av Facebook fortsetter etter at organisatorene bak kampanjen ikke lot seg overbevise av et møte med Mark Zuckerberg tirsdag.

Annonse-boikotten mot Facebook fortsetter. Over 900 selskaper, inkludert Coca-Cola og Adidas, har sluttet seg til kampanjen.
Annonse-boikotten mot Facebook fortsetter. Over 900 selskaper, inkludert Coca-Cola og Adidas, har sluttet seg til kampanjen. Bilde: Thought Catalog/Unsplash
8. juli 2020 - 09:05

Den såkalte #StopHateForProfit-kampanjen har fått med seg gigantannonsører som blant annet Coca-Cola, Adidas og Volkswagen.

Formålet med kampanjen er å få bukt med mengden hatefulle ytringer på nett. Over 900 selskaper har til nå sluttet seg til boikotten.

Tirsdag hadde organisatorene bak kampanjen et nettmøte med Facebook-sjef Mark Zuckerberg, men de sa etterpå at det ikke ble sagt noe på møtet som fikk dem til å tro at Facebook vil iverksette noen form for tiltak.

– Istedenfor å forplikte seg til en fremdriftsplan for å kunne luke ut hat og feilinformasjon på Facebook tyr deres ledere heller til sine samme gamle taler i et forsøk på å berolige oss uten å innfri kravene våre, heter det i en uttalelse fra dem som står bak boikotten.

To tredeler av befolkningen mener de er for mye på skjerm, ifølge en undersøkelse. Nå vil biblioteket i Oslo bidra med å gi mobilen et konkret pausested.
Les også

Deichman: Mobilsoveposer skal få folk tilbake til eget liv

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.