Annonse- og kapitalkrise i Red Herring

Det finnes stadig mindre risikovillig kapital, og bladet Red Herring som har spesialisert seg på dette området, har alvorlige problemer, skriver CBS Market Watch.

Red Herring er et nettsted, og først og fremst et respektert og anerkjent månedsmagasin spesialisert på markedet for risikovillig kapital - "venture capital". Teknologibølgen og dot.com-markedet brakte lesertallet opp i 351.000. Nå er interessen for spesialområdet på retur, og magasinet må vurdere å endre sin profil, i tillegg til vanlige virkemidler som nedbemaning og ny kapital når annonsene strømmen tørker inn, skriver CBS Market Watch.

Bladets eier, Broadview la nylig inn nye fem millioner dollar. En femte nedbemanningsrunde på 38 årsverk, blant annet hele konferansevirksomheten, har redusert staben til rundt 100. Inntektene i fjor var 91 millioner dollar. I år kan de havne på 40 til 45 millioner dollar.

Det amerikanske markedet for risikovillig kapital er alt annet enn hett for tiden. Hittil i år har 79 børsintroduksjoner reist 33,5 milliarder dollar. I hele fjor reiste 388 børsintroduksjoner over 70 milliarder dollar. I 1999 var tallene 512 børsintroduksjoner og 71 milliarder dollar.

Det hjelper ikke Red Herring at konkurrenter som Industry Standard er gått konkurs, når marked, interesse og annonsører uteblir.

Det spekuleres i hvor mye eieren ville få for Red Herring i øyeblikket. Antakelsen er at selv lovende tapsprosjekter går for rundt halve årsomsetningen.

En profilendring vurderes. Det som taler for, er at publikasjoner med enten mer allmenn investorprofil, eller klarere bransjeorientering, har et mer stabilt annonsegrunnlag. Det som taler mot, er at bladets lesere allerede har mer enn nok tilbud som dekker slike interesser.

CBS Market Watch stiller dilemmaet, men peker ikke på noen opplagt positiv løsning.

Imens er det en tendens hos Red Herring til å hause telekom og trådløs sikkerhet.

Til toppen