JUSS OG SAMFUNN

Annonseguide for Internett lansert

New Media Science har nå lansert Media Online. Foreløpig er dette den eneste annonseguiden for Internett i Norge.

Morten Øverbye
4. mars 1997 - 12:00

Media Online vil nettstedene selv kunne legge ut informasjon om sine priser, formater og kontaktpersoner. I tillegg vil stedet inneholde en egen kunnskapsdel med informasjon om annonsestandarder, opplagsmålinger og markedsføring.

Det er New Media Science og prosjektleder Randi Haraldsø som nå lanserer det nye nettstedet. Hun sier til Digi:media at målet er å gjøre det lettere å annonsere på Internett. Media Online skal inneholde all informasjon som er nødvendig for at en annonsør skal kunne foreta riktig valg av nettsted.

- Vil det være noen som kontrollerer at den informasjonen nettstedene legger inn er riktig?

- Nei, vi vil ikke kontrollere informasjonen. Det er ene og alene opp til nettstedet å sørge for at det er riktig informasjon som ligger der, sier Haraldsø.

Hun legger til at det vil være i nettstedenes egen interesse at tallene er riktige, fordi det vil være nok av konkurrenter som vil kunne sjekke de tallene som legges inn.

For annonsesteder og annonsørene skal tjenesten være gratis. Det betyr at nettstedene kan registrere seg og selv oppdatere informasjonen om sitt nettsted uten at dette koster nettstedet noe.

Annonsørene kan sortere annonsestedene etter innhold, etableringsår, bransje eller målgruppe. Ved å sette et kryss ved de annonsestedene han vil sende en generell forespørsel til , kan annonsøren be om mer informasjon fra ett enkelt skjema.

For New Media Science vil inntektene komme fra annonsesalg på Media Onlines nettsted.

- Foreløpig har vi ingen konkurrenter med lignende tjenester, så vi regner med at det vil være et behov for en rask oversikt over annonsesteder på nettet, sier Haraldsø.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.