- Vi har tatt hensyn til både markedsføringsloven og lotteriloven i utformingen av spillet. Det har vært mye trafikk mellom vår advokat og Schibsted Netts advokat om denne tjenesten, sier prosjektleder Trond Skundberg i MMP til digi:media.
I firmaets lotto skal ikke spillerne satse penger. Inngangsbilletten er istedet fem spørsmål fra annonsørenes internettsider. Dersom man svarer rett på oppgavene, kan en sette opp sin egen lotto-kupong og delta i de daglige og ukentlige trekningene. Spillet har ingen pengepremier, men istedet premier som cruise og datautstyr.
Skundberg sier han har stor tro på denne formen for markedsføring på Internett.
- Vi antar at vårt spill vil bli mye brukt, spesielt med tanke på Internetts utbredelse her i landet, samt at spillet ikke koster penger, men krever at spilleren setter seg inn i annonsørenes budskap.
Firmaet har brukt rundt fem måneder på å utvikle lotto-konseptet. På annonsørsiden har selskaper som Thorn, Color Line og VG allerede meldt sin interesse.
Til tross for at lotto-spill er klart regulert både i markedsføringsloven og i lotteriloven, mener Skundberg at spillet holder seg innenfor lovverket fordi firmaets internettsider er å betrakte som en periodisk publikasjon. I lotteri-loven ble det i lovteksten lagt inn et unntak fra loven for periodiske publikasjoner.
Skundberg vil ennå ikke ut med hvor mye annonsørene må betale for å være med på spillet. Han har imidlertid stor tro på at mange annonsører vil finne konseptet interessant.
- Mange firmaer har et par sider liggende ute på Internett, men ingen som ser dem. Vi tror derfor at det er et behov for konkretete prosjekter som dette, for å øke trafikken til sidene, sier han.