Annonsene kan berge Google i Kina

Selv China Daily godtar «ads by Google» under sine kritiske ledere.

Siden mandag har Google omdirigert trafikk til sin kinesiske søketjeneste google.cn til servere i Hongkong. De har også sagt at de tar sikte på en gradvis utfasing av sensurerte søketjenester til lokale partnere.

En av Googles kinesiske kunder, TOM Online, som er registrert på fastlandet selv om de er kontrollert av den Hongkong-baserte finansmannen Li Ka-shing, kunngjorde i går at de vil avstå fra videre bruk av Googles søketjenester når deres avtale utløper. Kunngjøringen er formulert slik at det er umulig å vite om avtalen allerede har utløpt, og det er ikke gitt noen detaljer om avtalen mellom TOM og Google. TOM leverer både mobile og faste internettjenester i Kina, og driver portalen tom.com.

På sin side har Google presisert at der de har avtaler med portaler og andre kinesiske selskaper om å levere søketjenester som er sensurert i samsvar med kinesisk lovgivning, vil de fortsette å levere disse tjenestene ut avtaleperioden. Det innebærer at Google er innstilt på å fortsette å levere sensurerte søk til blant annet Sina, den mest populære nettportalen i Kina, og Tianya.com.

Eksperter ved analyseselskapet CLSA sier til nyhetsbyrået AP at China Mobile antakelig vil avslutte sitt partnerskap med Google. China Mobile leverer i dag flere Google-tjenester, blant dem kart og søk.

Ellers konstaterer flere observatører at kinesere som søker på google.cn fortsatt får sine søk sensurert. Forskjellen er at filtreringen foretas av myndighetenes «store kinesiske brannmur», i stedet for av Google selv.

Offisielle kinesiske medier fortsetter sin propagandaflom mot Google. China Daily skriver blant annet at Google er redusert til et politisk redskap, med henvisning til «utenlandske nettbrukere», og at Google risikerer et tilbakeslag.

Den siste kommentaren i China Daily avsluttes med denne kraftsatsen: «Uten Google-tilgang til pornografisk og undergravende innhold, vil Kinas kyberrom fortsette å vokse i et renere og fredeligere miljø.»

Rett under kommentaren leverer «ads by Google» to annonser. Den ene lyder slik: «Treff vakre kinesiske damer. Vakre kinesiske damer søker men for kjærlighet og ekteskap. Få gratis medlemskap nå!» I skrivende stund ser skjermbildet ser slik ut:

Det offisielle talerøret China Daily gleder seg over mindre pornografi når Google legger ned søketjenesten, samtidig som de gjerne kjører Google-annonser med et kanskje tvilsomt budskap.
Det offisielle talerøret China Daily gleder seg over mindre pornografi når Google legger ned søketjenesten, samtidig som de gjerne kjører Google-annonser med et kanskje tvilsomt budskap.

Det kan se ut som annonsetjenestene kan få et langt liv, selv om søketjenestene må vike for idealet om et nett uten sensur.

    Les også:

Til toppen