Annonsørene: 60 millioner webkroner i 1998

Rundt 40 prosent av medlemmene i Norske Annonsørers Forbund planlegger å annonsere på Internett i 1998. Det totale anslaget ligger imidlertid kun på rundt 60 millioner kroner. Og bare to prosent av annonsørmedlemmene bruker Internett daglig.

Annonsører har større tro på Internett som et annonsemedium i 1998 sammenliknet med i fjor, viser tall fra Norske Annonsørers Forbund (ANFO).

I fjorårets undersøkelse hadde 30 prosent av annonsørene Internett på medieplanen. Prognosene for 1998 viser at 40 prosent har tilsvarende planer. Halvparten av disse går inn for tildels betydelige investeringsøkninger fra 1997 til 1998, ifølge ANFO.

ANFOs rundt 100 medlemmer har deltatt i den årlige undersøkelsen. Disse står for rundt 70 prosent av totalomsetningen på annonsemarkedet slik det er er beregnet av mediebyråene, sier direktør Bjørn Hauge i ANFO.

Direktør Hauge opplyser at kun to prosent av medlemmene i ANFO benytter Internett til vanlig bruk jevnlig.

I forhold til fjoråret tror 41 prosent av medlemmene at medieinvesteringene på Internett vil holde seg stabile, mens 38 prosent tror investeringene vil øke. 22 prosent er i tvil, men ingen tror investeringene vil reduseres.

Totalt er mediet Internett en ubetydelig kanal med rundt én prosent av det totale annonsemarkedet. Mediet med størst utbredelse er TV, som har en markedsandel på 44 prosent. På andreplass kommer avis med 26 prosent av markedet.

- Men medlemmene forventer en vekst på Internett på 15 prosent. Prognosene i annonsemarkedet blant våre medlemmer er en minimal vekst fra 50 til 60 millioner kroner. Det er fortsatt stor usikkerhet blant medlemmene knyttet til Internett, og det er viktig å jobbe med seriøsiteten til mediet, sier Hauge, som ikke er overrasket over resultatene fra undersøkelsen.

Prognosene fra ANFOs medlemmer ligger langt under andre aktørers tidligere spådommer for annonsemarkedet på Internett. Mediebyrået Carat spådde i januar at dette markedet vil ligge på rundt 200 millioner i 1998, og andre spådommer har ligget rundt 100-200 millioner kroner.

Til toppen