Ansiktsløft skal gjøre Sesam lønnsom

Kostnadskutt har ikke lykkes: Nå satses det på nytt design og nye annonseformater.

Den norske søketjenesten Sesam har så langt ikke klart å utfordre markedslederen Google. Etter å ha påført Schibsted et tap på 321 millioner kroner etter to års drift, ble det i fjor høst klart at Sesam måtte gjennom en kraftig snuoperasjon.

Bemanningen og kostnadene er siden den gang blitt betydelig kuttet, men Sesam tjener fortsatt ikke penger. Nå setter de sin lit til nytt design og nye annonseformater, og håper det kan bidra til å snu utviklingen.

– Det nye designet innebærer at vi rendyrker konseptet. En av fordelene er at vi har skapt mer plass på resultatsidene, sier Kaija Ommundsen, produktdirektør for Sesam.no i Schibsted søk.

Resultatsidene ligger nå over to kolonner i stedet for tre. Høyrekolonnen tar høyde for nye annonseformater, både tekstannonser og produktannonser i form av bilder. Disse skal ifølge Ommundsen være relevante i forhold til det man søker etter.

– Vi jobber med å få tjenesten lønnsom, men er ikke helt i mål ennå. Det er grunnen til at vi nå tester ut nye annonseformater.

Sesam har også gjort endringer i hvordan søkemotorens «hjerne» tolker det man søker etter, men dette er endringer som ikke synes for brukerne.

Etter bare en dag med nytt design har ikke produktdirektøren fått med seg om endringene har gjort noe med bruksmønsteret. Men tilbakemeldingene så langt skal være gode.

– Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra brukere, og det er hyggelig. Sesam har ikke gitt opp, og vi kommer sterkere tilbake.

På spørsmål om hva som gjøres for å øke trafikktallene svarer Ommundsen:

– Vi fokuserer først og fremst på å lage et godt produkt, derfor jobber vi veldig konsentrerte med søketjenesten nå. Tiltak for å øke trafikken vil vi se på senere.

    Les også:

Til toppen