Antoni Pisani: Drittjobber gir nye muligheter

Antoni Pisani, som var med å etablere nettkonsulentselskapet Mind Norge i fjor vår, har lang erfaring fra PR-bransjen. Han mener PR-byråene har vært altfor passive når det gjelder å finne de nye mulighetene som nett-mediene gir.

Antoni Pisani var en av nøkkelpersonene i etableringen av svenske Mind ABs norske datterselskap Mind Norge AS. Nå har Pisani trukket seg fra selskapet, og satser i stedet på å jobbe som informasjonskonsulent på frilansbasis.

Han kaster seg på debatten om PR-byråenes forhold til journalister og nye medier. Pisani støtter Geelmuyden.Kieses Rune Mørck Wergeland og Woldsdal & Partneres Kjell S. Rakkenes i at fremveksten av nye medier ikke har ført til at journalister jobber eller tenker annerledes, og heller ikke at terskelen for å få noe "på trykk" har blitt lavere. Storyen må være god hvis den skal ha noe i mediene å gjøre - uansett - mener Pisani. - Nyhetskriteriene skal og bør være de samme, uansett nettaviser med dårlig tid eller ikke.

Pisani følger også Storm Kommunikasjons Harald Nyquist i at nye medier skaper nye muligheter for PR-bransjen.

- PR-bransjen har vært for passive og for lite nytenkende når det gjelder å finne de nye mulighetene som nettmediene gir, sier Pisani i et intervju med digitoday.no.

- Ett poeng er at PR-bransjen får flere medier og dermed flere nisjekanaler å henvende oss til. Ett annet område PR-bransjen bør ta tak i er de små og mellomstore bedriftenes nettsider. Disse bedriftene, som til nå ikke har vært de som tradisjonelt kjøper tjenester av PR-byråer, kommuniserer med omverdenen gjennom sine nettsider 24 timer i døgnet. Disse bedriftene vil nok nå føle at PR og oppdatert informasjon er blitt mye viktigere enn det var for bare noen få år siden. Det er viktig å holde sidene sine innholdsmessig oppdatert, sier han.

- Søker man for eksempel på Kvasir etter små og mellomstore bedrifters nettsider og deretter trykker på "sist oppdatert", finner man at forferdelig mange er "sist oppdatert" i 1998 eller 1999. Dette er for dårlig, mener Pisani.

Han legger til at dette er et ansvarsområde som har falt mellom to stoler.

- Det er blitt en "drittjobb" som ingen vil ha dette med å oppdatere informasjonen på bedriftenes nettsider. Web-byråene som har laget nettsiden vil helst ikke ha noe med oppdateringen av informasjon å gjøre, og det vil heller ikke de som har det tekniske ansvaret. Her ligger det store muligheter for nye kundegrupper for PR-byråene. Noen må styre bedriftenes kommunikasjon. De små og mellomstore bedriftene har ofte ikke egne informasjonsmedarbeidere, og de har heller ikke sett viktigheten av informasjon og kommunikasjon via nettsidene sine.

Nettet tydeliggjør denne viktigheten, mener Pisani. Og som en løsning på SMB-markedets "kommunikasjonsproblem", foreslår han at en informasjonsrådgiver for eksempel kan ha et ukentlig telefon-intervju med en av bedriftens nøkkelpersoner, for deretter å oppdatere informasjonen på bedriftens nettsider.

Pisani tror at mange (både potensielle kunder og konkurrenter) benytter seg av nettsidene for å finne ut mer om bedriften. Gjennom disse sidene får man et inntrykk av kvalitet. For B-2-B er dette spesielt viktig. Det syndes på kommunikasjonsn, sukker Pisani.

Og legger til: -PR-byråenes kunnskaper kunne kommet godt med her.

Til toppen