AOL bidrar til å friskmelde annonsemarkedet

Sterk vekst i annonsemarkedet samt styrket tilvekst av abonnenter hjalp godt da America Online i går la frem tall for sitt første fiskale kvartal 2000.

(AOL), det amerikanske netteventyret, er i ferd med å kjøpe opp ett av verdens største medieselskap, Time Warner for 123 milliarder dollar, eller 1174 milliarder norske kroner.

Da hjelper det med gode resultater. Resultat etter skatt havnet på 345 millioner dollar, 3,3 milliarder norske kroner. Samme periode i fjor var resultatet på 181 millioner dollar, 1,7 milliarder norske kroner.

Selskapet omsatte for 1,98 milliarder dollar, 18,9 milliarder norske kroner, for kvartalet. Dette er en økning på 34 prosent fra samme periode i fjor da selskapet omsatte 1,48 milliarder dollar, 14 milliarder norske kroner.

Analytikere hadde ventet en omsetning på rundt 2 milliarder dollar, i tråd med kvartalsrapporten.

Abonnentmassen, som er en av motorene i AOLs finansielle rakett, økte med hele 1,4 millioner i kvartalet. Dermed når selskapet en medlemsmasse på ufattelige 24,6 millioner mennesker, og det er bare snakk om dager før selskapet når 25 millioner mennesker. Det hevder i alle fall toppsjefen i selskapet, Stephen M. Case.

Markedet har vært avventende til Internett-selskap som henter sine penger fra reklame, grunnet frykt for en nedkjøling i dette markedet. Ifølge Steve Case er ikke dette tilfellet, skiver den finansielle nyhetstjenesten Bloomberg.

- Det er mye frykt i markedet, men vi merker ikke noe til det, sier AOL toppsjefen i en kommentar.

Omsetningen på reklame og e-commerce beløp til 649 millioner dollar, 6,2 milliarder kroner, for kvartalet. Analytikerne hadde ventet 630 millioner dollar, 6 milliarder norske kroner. Grunnen til analytikernes forsiktige anslag har vært frykten for at reklamemarkedet på nettet er på vei ned. Denne frykten ser ut til å være overdrevet.

Til toppen