De største amerikanske aksesselverandørene har for lengst kastet øynene på andre markeder enn det amerikanske. Skandinavia er et av de interessante, blant annet på grunn av evnen til å ta imot ny teknologi.
America Online (AOL) er allerede etablert i Europa der hovedsmarbeidspartneren er den tyske underholdningsgiganten Bertelsmann. Gjennom Bertelsmann er det etablert aksess-tjenester i både Tyskland, Frankrike og England. I Tyskland har AOL siden etaberingen for et år siden fått 150.000 kunder. Den britiske tjenesten har vært på lufta siden januar og har 70.000 abonnenter. Den franske tjenesten ble etablert i mars og har så langt litt over 10.000 kunder. PÅ sitt hjemmemarked i USA har AOL godt over 6 millioner kunder.
Det er det svenske datterselskapet til Bertelsmann, BMG, som skal være den første basen for AOL i Norden.
I Schibsted Nett tar de etableringen med stor ro. - Vi har ventet at de store amerikanske skulle etablere seg her, blant annet fordi vi har hatt samtaler med mange av disse tidligere, sier direktør for profesjonelle tjenester i Schibsted Nett, Knut Falckenberg. - Vi føler at vi har et godt grep om det norske markedet og er egentlig ikke så redde for dette, sier han.