AOL kommer til Norden

Verdens største leverandør av Internett-aksess, America Online vil etablere seg i Norden i januar neste år.

De største amerikanske aksesselverandørene har for lengst kastet øynene på andre markeder enn det amerikanske. Skandinavia er et av de interessante, blant annet på grunn av evnen til å ta imot ny teknologi.

America Online (AOL) er allerede etablert i Europa der hovedsmarbeidspartneren er den tyske underholdningsgiganten Bertelsmann. Gjennom Bertelsmann er det etablert aksess-tjenester i både Tyskland, Frankrike og England. I Tyskland har AOL siden etaberingen for et år siden fått 150.000 kunder. Den britiske tjenesten har vært på lufta siden januar og har 70.000 abonnenter. Den franske tjenesten ble etablert i mars og har så langt litt over 10.000 kunder. PÅ sitt hjemmemarked i USA har AOL godt over 6 millioner kunder.

Det er det svenske datterselskapet til Bertelsmann, BMG, som skal være den første basen for AOL i Norden.

I Schibsted Nett tar de etableringen med stor ro. - Vi har ventet at de store amerikanske skulle etablere seg her, blant annet fordi vi har hatt samtaler med mange av disse tidligere, sier direktør for profesjonelle tjenester i Schibsted Nett, Knut Falckenberg. - Vi føler at vi har et godt grep om det norske markedet og er egentlig ikke så redde for dette, sier han.

Til toppen