AOL er USAs desidert største Online-leverandør med godt over åtte millioner kunder. Selskapet har som nummer én i USA møtt mange av de problemene Telenor Nextel har møtt her hjemme, med kunder i harnisk over at de ikke får den internett-aksessen de faktisk ønsker seg.
Overskuddet på USD 2,64 millioner (vel 19 millioner kroner) er riktignok lite, sammenliknet med tilsvarende resultat for tilsvarende kvartal i fjor da overskuddet var USD 15,1 millioner (over 107 millioner kroner). At det siste kvartalsresultatet ble bedre enn ventet, kommer i hovedsak som følge av lavere kostnader forbundet med markedsføring og større annonseinntekter enn budsjettert.
De fleste analytikerne hadde ikke ventet et overskudd før i fjerde fiskalkvartal i inneværende regnskapsår.
Selskapet har hatt tildels store probemer med med tjenesten sin etter at nye tilbud som innebar fri aksess for USD 19,95. Resultatet ble en enorm vekst i medlemsmassen. Klager, søksmål og andre problemer fulgte i kjølvannet av medlemsøkningen. I januar ble markedsføringstempoet satt ned for å redusere antall nye kunder og unngå problemene med tilgang.
Analytikere sier til Wall Street Journal at aksjen har mer for seg enn det dagens resultat antyder.
AOL-aksjen steg med ti prosent på New York-børsen mandag.