FORBRUKERTEKNOLOGI

Åpner ny og flinkere søkemotor

Vivisimo har åpnet et ny søketjeneste som er flinkere til å sortere og gruppere søketreff.

30. sep. 2004 - 09:45

Vivisimo har vært en av flere spennende, men lite kjente konkurrenter til Google. Nå girer selskapet opp med en sterkt forbedret versjon av sin søkemotor. Samtidig bytter man navn.

Clusty.com heter den nye tjenesten. I utgangspunktet fungerer søketjenesten som Google, du søker og får treff, men noen vises med et lite bilde og du får utdrag av teksten.

Nyhetene ligger i en spalte på venstre side av siden. Her får du sortert treffene dine automatisk i kategorier. Akkurat hvordan Clusty klarer dette er hemmeligheten, men på en automatisk måte klarer søkemotoren å finne tema og ord som går igjen.

Grupperingen er ment som en hjelp til å spesifisere eller ekspandere søkene dine og vise deg hvordan informasjon om dine søkeord fordeler seg. Teknikken er ikke perfekt, men for å være gjort at en datamaskin imponerer den.

Et søk på "Adobe Photoshop" er en god illustrasjon (se bildet). For treffene grupperes på en overraskende fornuftig måte: Tutorials, Training, Adobe Photoshop Elements (billigversjon), Photo Editing (generell bildebehandling), Adobe selv, selve Adobe Photoshop 7.0, Reviews (tester), Compare, Web Design, Buy, Studio.

Et søk på Oslo gir også en ganske fornuftig gruppering med Hotels, Accords, Til, Velkommen, Photos, University of Oslo, Design, Norge, Europe, Airport og Located in Oslo.

Klikker du på Tutorials under Adobe-søket får du en ny gruppering med forskjellige typer opplæring fordelt på Photoshop selv, tillegg og annet. Når du velger en gruppering, får du se alle treffene i denne.

Målet til Clusty er klart - man skal forsøke å jobbe videre med Googles mantra: Det handler stort sett ikke om å finne nok treff, men de riktige treffene. Å ha best mulig sortering er det viktigste.

Vivisimo, som moderselskapet fremdeles heter, tjener allerede penger selv om selskapet skriver at Clusty er et beta-produkt. Selskapets eksisterende søkemotor driver allerede søkene på nettsidene til en rekke bedrifter..

Men Vivisimo/Clusty har en stor svakhet: Selskapet dekker langt mindre deler av det som finnes på nettet enn hva Google gjør. Leter du etter nisjeinformasjon eller sider du tror kan ligge på små, norske nettsteder, er det stor sjanse for at Clusty ikke finner sidene.

Google påstår i dag at deres søkemotor dekker 4,3 milliarder nettsider.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.