RESULTATERFINANS

- Appen er verdt 142 milliarder

Snapchat henter mer penger.

VOKSER: Snapchat-grunnleggerne (fra v.) Bobby Murphy og toppsjef Evan Spiegel fotografert ved selskapets hovedkvarter på Venice Beach i LA.
VOKSER: Snapchat-grunnleggerne (fra v.) Bobby Murphy og toppsjef Evan Spiegel fotografert ved selskapets hovedkvarter på Venice Beach i LA. Bilde: Genaro Molina
18. feb. 2015 - 10:10

Snapchat ønsker å hente inn nye 500 millioner dollar i risikokapital. Emisjonen kan prise selskapet til et sted mellom svimlende 16 og 19 milliarder dollar (opptil 142 milliarder kroner), hevder kilder overfor Bloomberg.

Den privateide lynmeldingsappen med sete i Los Angeles har allerede vært gjennom en rekke kapitalutvidelser. Dette blir den syvende i rekken.

Forrige investeringsrunde sent i fjor verdsatte selskapet til over 10 milliarder dollar.

Grunnleggerne Evan Spiegel (24) og Bobby Murphy (26) startet virksomheten i 2011 da de var studenter ved Stanford University. Spiegel hoppet av få uker før fullført utdannelse og er i dag selskapets toppsjef. Murphy er teknologidirektør.

Hva de underliggende verdiene og det kommersielle potensialet til Snapchat måtte være er en godt skjult hemmelighet. Dette er et emisjonssprospekt vi skulle likt å se.

Sa nei til Facebook

Det har ikke manglet på exit-muligheter, men eierne har nektet å la seg kjøpe opp. I 2013 ble det rapportert at de avviste et bud fra Facebook på 3 milliarder dollar.

Bakgrunn: Nektet å selge seg «billig»

Snapchat lar brukerne sende lynmeldinger, bilder og små videoklipp, som forsvinner få sekunder etter at de åpnes av mottakeren. Appen har lenge opplevd fenomenal vekst. Ifølge Reuters har de over 100 millioner aktive brukere.

Snapchat har tidligere inngått forlik etter en personvernbrøler.

Les saken: Snapchat lurte brukerne sine

Utvider

Forrige gang Snapchat rapporterte brukertall var i mai 2014, da de informerte at det daglig sendes over 700 millioner såkalte «snaps».

Den angivelig dramatiske økningen i selskapets markedsverdi skjer mens tjenesten utvider sin funksjonalitet. Selskapet har hittil lovet at reklame aldri skal blandes inn i personlige meldinger, men de selger annonseplass i en egen «forteller»-kanal.

I forrige måned lanserte Snapchat også en egen «oppdag»-modus der blant annet medier tilbys å distribuere redaksjonelt innhold i form av tekst og video.

Hvis det er riktig at emisjonen priser selskapet til 19 milliarder dollar blir Snapchat et av tidenes høyest verdsatte, privateide tech-startups. Kun slått av den kinesiske smartmobilprodusenten Xiaomi som er verdt 46 milliarder dollar og taxi-appen Uber som er verdt 41 milliarder dollar, ifølge analyseselskapet CB Insight, melder Reuters.

Se også: Snapchat-gründerne har is i magen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra