Apple avviser at iCloud er hacket

Brukere i mange land utestengt fra enhetene sine.

Apple avviser at iCloud er hacket
Apple avviser at iCloud er hacket. Problemet skyldes antakelig et lemfeldig forhold til sikkerhet blant de berørte kundene, som denne uken har opplevd å bli avkrevd løsepenger for å låse opp enhetene sine. Bilde: Tim Clayton/Corbis/All Over Press

Australske medier varslet tidligere i uken at en rekke Apple-kunder plutselig var blitt stengt ute fra utstyret sitt.

Dette gjaldt både Mac-maskiner, iPad og iPhone hvor det dukket opp en melding der det fremgikk at enhetene var hacket, med krav om løsepenger for å låse opp enhetene.

Senere kom det meldinger om berørte også i New Zealand, Canada og USA.

Nesten halvannet døgn senere har Apple omsider kommet med en uttalelse, skriver Zdnet.

I den avviser selskapet påstander om at hackere skal ha brutt seg inn i nettskytjenesten iCloud. De ber samtidig de berørte om å endre sine passord.

– Apple tar sikkerhet svært alvorlig og iCloud var ikke kompromittert i denne hendelsen. De berørte brukerne bør endre sine Apple ID-passord så raskt som mulig. De bør også unngå å bruke samme brukernavn og passord på tvers av ulike tjenester. Alle med behov for ytterligere hjelp kan kontakte AppleCare eller sin lokale Apple-forhandler, sier selskapet.

Det er ikke bekreftet hvordan hackerne tok kontroll over brukernes enheter. Hendelsen blir heftig debattert i Apples eget supportforum.

Slik Apple fremstiller problemet kan en sannsynlig teori være at angriperne har benyttet seg av brukernavn og passord fra lekkasjer i andre nettjenester. Bare siden i fjor høst er over 150 millioner Adobe-kontoer stjålet og nylig ble eBay loppet for kontodetaljer om 145 millioner kunder.

Kunder som (mot alle anbefalinger) bruker samme brukernavn og passord i flere ulike nettjenester kan følgelig ha vært enkle ofre for svindelforsøket.

    Les også:

Les mer om: