JUSS OG SAMFUNN

Apple ber Kina om unnskyldning

Tim Cook svarer på kritikk om dårlige garantivilkår.

KNEFALL FOR KINA: Kina er et så viktig land for Apple at toppsjef Tim Cook utvider produktgarantien og gjør den bedre enn i hjemlandet USA.
KNEFALL FOR KINA: Kina er et så viktig land for Apple at toppsjef Tim Cook utvider produktgarantien og gjør den bedre enn i hjemlandet USA. Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images/All Over Press
2. apr. 2013 - 10:10

Apple har de siste ukene havnet i et negativt søkelys i Kina, etter at statlige medier kritiserte dem for å tilby dårligere garantivilkår enn i andre land. Noe som antakelig ikke stemmer.

De selskapets representanter nektet å la seg intervjue ble de også beskyldt for å være arrogante.

Senest i forrige uke trykket den offisielle kinesiske avisen People's Daily en kritisk artikkel hvor Apple ble illustrert med en taus tegneseriefigur, ifølge Wall Street Journal.

Beklager

Påskeaften svarte toppsjef Tim Cook med et lengre brev publisert på Apples kinesiske nettsider, der han imøtegår noe av kritikken. Han beklager overfor kinesiske forbrukere og lover bedre produktgarantier.

– Grunnet manglende ekstern kommunikasjon mener noen at Apple har en arrogant, uoppmerksom eller likegyldig holdning til kundenes tilbakemeldinger. Vi uttrykker vår oppriktige unnskyldning for å ha forårsaket eventuelle misforståelser, skriver Cook.

Kina får bedre vilkår enn USA

Kritikken i Kina har blant annet gått på at Apple tilbyr en produktgaranti på tolv måneder, mens den ifølge kinesiske forbrukerlover må være på to år.

Det ble også hevdet at Apple i Kina ikke erstattet ødelagte iPhones med nye enheter, men snarere reparerte dem med brukte komponenter. Dette skulle angivelig være en helt annerledes praksis enn i andre land, og noe som diskriminerte kinesere.

Men påstandene stemmer ikke, ifølge Mercury News, som påpeker at Apples vilkår for retur og reparasjon av produkter har vært ganske like i USA og Kina.

Cook lover i brevet at kunder i Kina nå skal få nye mobiltelefoner i erstatning for ødelagte i garantiperioden, som da også utvides med nye tolv måneder fra innbyttetidspunktet.

Ironisk nok betyr dette at Apple nå tilbyr bedre garantivilkår i Kina enn i USA, der man ikke tilbyr en slik utvidet garantiperiode etter innbytte, men derimot 90 dager på komponenter som er erstattet.

Apples begrensede produktgaranti har vært gjenstand for kritikk i en rekke andre land, også her i Norge.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.