Apple knuser sin største konkurrent

Nye tunge tap for Creative understreker også Microsofts problemer i kampen mot Apples stålgrep på musikk.

Creative er Apples største konkurrent på dyrere MP3-spillere og tall fra selskapet understreker Apples stadig sterkere grep på markedet for lommespillere og dermed også salget av musikk over nettet.

For Hong Kong-baserte Creative la i dag morges frem nye tapstall, det fjerde minus-kvartalet på fem kvartaler. Creative la frem et tap på 140 millioner kroner, noe Creative foklarerer med "et sviktende salg i USA og Asia" av selskapets Zen og Muvo-spillere.

Salget falt totalt med 19 prosent og det er nettopp på personlig media-produkter, altså lommespillere det har skåret seg. Omsetningen av Muvo og Zen-spillere har falt med katastrofale 38 prosent på et år, forteller Creative.

Markedsandeler kan telles på mange måter, men fallet er uansett dramatisk. Apples største konkurrent hevder at de nå har 38 prosent av markedet i Europa, et fall fra 41 prosent for et år siden. I antall solgte enheter er Sandisk større enn Creative, men Sandisk selger bare flashminne-baserte enheter i den nedre delen av markedet. Bildet viser en Creative Zen M-modell.

Tallene understreker hvorfor Microsoft så seg nødt til å lansere en egen lommespiller og deres utfordringer i kampen mot Apple.

Nå går det mot et ny runde med jobbkutt. Creative kjørte en runde med kutt i januar, men nå må det skjæres nye 20 prosent innen september.

Til toppen