iPod-familien slik den fremstår i dag. Fra venstre: den nye Touch, den uendrede Classic, den nye Nano, og den uendrede Shuffle.

Apple-lansering skuffet markedet

En frisk, men avmagret Steve Jobs presenterte ny iPod Nano og Touch, uten å overbevise.

Vel vitende om at hans helsetilstand var gjenstand for minst like mye oppmerksomhet som de nye produktene han skulle lansere, leverte Steve Jobs en tilfredsstillende forestilling i San Francisco i går kveld norsk tid.

Jobs startet showet ved å vise et kjent sitat fra 1800-tallets erkeamerikanske forfatter og humorist Mark Twain, «Meldingene om mitt frafall er svært overdrevet». Resten gjennomførte han i kjent stil, og overfor pressen etterpå avsto han fra å kommentere sin egen helse. Tv-kanalen CNBC fikk ham likevel til å si at han føler seg frisk, men at han gjerne kunne lagt på seg «10 eller 15 pund».

Jobs er tidligere kreftpasient, og Apples aksjekurs har vist seg å være svært følsom overfor rykter om et tilbakefall.

    Les også:

Jobs leverte fire nyheter: en ny iPod Nano, en ny iPod Touch, versjon 8 av mediehåndteringsprogrammet iTunes, og en ny avtale med NBC Universal.

Den nye iPod Nano kan velges i ni farger – sølv, lilla, blå, grønn, oransje, gul, rosa, rød og svart – og med 8 eller 16 gigabytes lagring. Prisene i Norge er henholdsvis 1190 og 1590 kroner. De beskrives som Apples tynneste iPod noen sinne, med en to tommers skjerm og en konstruksjon som gjør den enda bedre å holde.

16 gigabytes lagring skal rekke til 4000 musikkspor, 14 000 fotografier eller 16 timer med video. Batteriet skal tåle 24 timers kontinuerlig avspilling av musikk, eller fire timers avspilling av video mellom hver ladning.

Den nye Nano utnytter en ny egenskap i iTunes 9, kalt «Genius». Det går ut på at apparatet selv kan lage spillelister av de lagrede sporene, ved å finne fram til utvalg som likner hverandre. Spillelistene er selvfølgelig redigerbare.

iPod Touch er modellen uten det karakteristiske kontrollhjulet: På den nye modellen er skjermen er i 3,5 tommers bredformat og dekker det meste av overflaten. I tillegg til musikk, bilder og video, egner den seg for spill. Den har integrert WLAN, og leveres med lagringskapasiteter på 8, 16 og 32 gigabytes, til henholdsvis 1790, 2290 og 2990 kroner.

Avtalen med NBC Universal gjør at denne distributøren har tvunget Apple til å godta nye betingelser i iTunes-butikken der kunder handler blant annet opptak av tv-forestillinger. NBC trakk sine tv-opptak fra iTunes-butikken i fjor høst. Fra i går kveld er de tilbake igjen, med den prisingen NBC opprinnelig forlangte. Det innebærer at ferske episoder i standardformat fortsatt selges til 1,99 dollar, mens eldre episoder – Kojak ble nevnt som eksempel – selges for 0,99 dollar og episoder i høyoppløselig format selges for 2,99 dollar.

I timene etter presentasjonen falt Apples aksjekurs med 4 prosent til 151,68 dollar. Ifølge analytikere skyldtes det to forhold: skuffelse over de nye iPodene, og frykt for at Jobs faktisk kan være syk.

    Les også:

Til toppen