Apple mot suksess

Apple Computer, like kjent for sin evne til å forkludre som å innovere, lanserte onsdag iMac - det råeste som har kommet fra Cupertino siden Macintosh-lanseringen i 1984. Selskapet er igjen posisjonert for noe stort, men er det moden for oppgaven, spør Jens Kanden i sin kommentar.

Apple Computer er et innovativt selskap, og onsdagens lansering viser at selskapet ikke har mistet noe av sin kreative touch. Likevel er det ikke dét som skiller dagens Apple fra gårsdagens - det har jo aldri manglet på innovasjon.

Som Steve Jobs fremstår dagens Apple som mer bevisst sin misjon, flinkere til å prioritere, og mer under kontroll enn tidligere. Det viser de to siste kvartalene som har gitt pluss tross fallende omsetning. Siste kvartal viste enhetssalget av datamaskiner sogar en vekst.

Den røde tråden i det Jobs har gjennomført er konsolidering og fokusering. Når sant skal sies skal tidligere toppsjef i Apple, Gil Amelio, ha æren for å ha stoppet Apple fra å gå til grunne. Da han tok over, var selskapet faretruende nær skifteretten. Amelio fikk grovkuttet kostnader og fikset den kortsiktige balansen, godt hjulpet av finansdirektør Fred Anderson.

Likevel er det ingen tvil om å det er Jobs som har gjennomført de sofistikerte og tøffe avgjørelsene som å kutte ut Newton, innføre ordrebasert produksjon, konsolidere salgs- og distribusjonskanalene, samt rendyrke produktsortimentet uten å hive ut barnet med badevannet. Faktum er at ingen andre enn mannen som i sin tid grunnla selskapet og best forstår dets sjel og kultur, kunne kuttet som Jobs har gjort uten å ødelegge selskapet. Amelio innrømmet at han fikk sjokk av møtet med Apples kultur da han tok over, selv etter å ha sittet i styret i forkant.

Dagens Apple har et produktsortiment som er enkelt å kommunisere, og alle produktene baserer seg nå på den suksessfulle G3-baserte PowerPC-prosessoren - som har vist utmerket ytelse sammenliknet med tilsvarende Intel Pentium-varianter. Dette gir også gevinster i form av enklere og mer effektiv logistikk (jfr. bla. ordrebasert produksjon), noe som åpner for bedre bruttomarginer på produktene.

Lanseringen av den nye G3-PowerBook-en som selskapet profilerer som verdens raskeste, gir selskapet en vinner i det viktige bærbare segmentet. Dog er det den nye Internett-Macen - Imac - som virkelig åpner for selskapets vekst. Dette produkt har potensial til å tiltrekke seg nye kundegrupper - en forutsetning for at Apple skal lykkes på sikt. Selskapet har overlevd ved å selge til sin store base av lojale Mac-brukere.

Kostnadene er under kontroll og tallene sorte, produktene er i tetssjiktet, selskapet har en leder som tar rette avgjørelser og får troppene til å innovere i takt, markedet har så smått begynt å tro på selskapet igjen, og det har fortsatt spennende ting på gang. Derfor tror jeg Apple står foran en renessanse, og selv de mest ihuga Wintel-fans bør glede seg over det. For hva ville for eksempel Windows vært - uten Apple.

Til toppen