Apple overvåker iPhone-brukere

Deler dine sanntidsdata med andre.

Visste du at du gir Apple rett til å overvåke hvor du til enhver tid befinner deg? Disse dataene gjør selskapet som de vil med.

Den nye bestemmelsen ble føyd til i Apples brukerbetingelser mandag denne uken. Slik lyder et uttrekk fra den norske avtalen:

- For yte lokaliseringsbaserte tjenester på Apple-produkter, kan Apple og våre samarbeidspartnere og rettighetshavere samle, bruke og dele nøyaktige lokaliseringsdata inkludert sanntids geografisk lokalisering av din Apple-datamaskin eller -enhet.

For å kunne laste ned noe som helst fra iTunes eller App Store til din iPhone, iPad, iPod Touch eller Apple-datamaskin, må du godta denne avtalen.

Apple hevder at dine posisjoneringsdata samles inn anonymt, og i en form som ikke personlig identifiserer deg.

Videre skriver selskapet at informasjonen blir brukt av dem, samt ikke navngitte samarbeidspartnere og rettighetshavere.

- Vi kan for eksempel dele din geografiske plassering med applikasjonstilbydere når du velger å benytte deg av deres lokaliseringstjenester, heter det i avtalen.

Men er det sant at din nøyaktige geografiske plassering ikke kan identifisere deg? Nei, ikke ifølge ekspertene.

Analytikere ved University of Texas i Austin, USA har demonstrert at større datasett kan brukes for å identifisere personer (rapport 15 sider, pdf), basert på vedkommedes bevegelsesmønster, ifølge LA Times.

I korte trekk motbeviser undersøkelsen at anonyme geografiske mikrodata, altså informasjon om individers gjøren og laden og hvor de befinner seg, ikke kan brukes til å finne ut hvem du er. Og skremmende nok: Hva du driver med.

Menneskers politisk tilhørighet, individuelle transaksjoner og andre potensielt sensitive opplysninger kan avdekkes med forholdsvis enkle metoder, ifølge rapporten.

Fremveksten av stedsbevisste tjenester, deriblant Google Maps, Twitter, Gowalla, Foursquare, Brightkite og mange andre, har skutt i været den siste tiden. Facebook er i ferd med å ferdigstille tilsvarende funksjonalitet i sin mobilutgave.

Hensikten er blant annet å tilby relevant informasjon til brukeren, basert på hvor vedkommende befinner seg, eller å la brukeren kommunisere dette til andre gjennom statusoppdateringer, opplastede bilder og lignende.

Posisjoneringen er også stadig mer relevant for selskaper som ønsker å tilby relevant reklame, igjen basert på hvor du befinner deg.

Dette er Apple helt åpen om i brukeravtalen, der det går frem at selskapet samler inn slik informasjon «for å levere og forbedre våre produkter, tjenester, innhold og reklame».

Men hvem leser egentlig disse endeløse brukeravtalene. Sannheten er vel at de fleste godkjenner dem uten å ofre innholdet en tanke?

Oppdateringen av Apples brukeravtale sammenfaller med lanseringen av iOS 4, og dermed også utrullingen av Apples eget mobile annonsenettverk iAd.

Som Los Angeles Times påpeker er det all grunn til å anta at brukernes nøyaktige kartplassering er godt integrert i denne annonseplattformen, som er dypt integrert i selve operativsystemet.

Eksempelvis kan dette bli brukt for å levere målrettet reklame fra forretninger og næringsliv i ditt nærområde.

Apple unngår imidlertid å fortelle hvem som får tilgang til dataene, utover referansen til samarbeidspartnere og rettighetshavere. De oppgir heller ikke hvor lenge opplysningene blir lagret.

Google er også sparsomme med detaljer om hva de samler inn av personopplysninger fra sine mobilbrukere:

- Hvis du bruker stedsaktiverte produkter og tjenester, som for eksempel Google Maps for mobil, kan det hende at du sender oss stedsinformasjon. Denne informasjonen kan vise hvor du befinner deg, som for eksempel GPS-data, eller det kan være delvise adresser som du oppgir for å se et kart over området, heter det i Googles retningslinjer for personvern.

Til toppen