Europa er svært viktig for Apples planer om å nå vekst - ikke minst på konsumentsiden. I henhold til selskapet er 60 prosent av alle Macintosh-maskiner i hjemmene. Derfor skal Apple trappe kraftig opp sin markedsføring i Europa, både i gamle og nye markeder.
På en pressekonferanse torsdag der flere av Apples direktører deltok, var iMac og tilgjengelighet i europeiske markeder et viktig tema. Maskinen kommer til Europa i løpet av første uke i september, og Apple Computer vil arrangere en europeisk iMac-turné for å synliggjøre maskinen overfor konsumentene; en strategi som har vært svært vellykket i USA.
Selskapet skal ha fått inn over 100.000 forhåndsbestillinger av iMac allerede, og enkelte aktører spår at selskapet vil selge 1 millioner iMac i løpet av 1998.
15. september åpner Apples online-butikk i Sverige, og innen utgangen av året skal de fleste land i Europa være oppe å gå med Apple-butikker.
(Ingen hos Apple i Norge kunne svare på om når iMac kommer til Norge eller når en norsk Apple-butikk kommer på nettet.)