BEDRIFTSTEKNOLOGI

Apple sliter bak fasaden

Apples årlige World Wide Developer Conference er slutt. Inntrykkene er mange. Fasaden er glitrende, men Apple sliter og utviklere er frustrerte.

Lars A. Gundersen
25. mai 2000 - 11:13

Et av de største problemene Apple har for tiden, sett fra utviklernes ståsted, er mangel på enhet. Utad ser ting bra ut, Apple har en god, enkel produktlinje. Men siden Apple nå sjonglerer med minst to operativsystemer, 'klassisk' MacOS og det nye MacOS X, genererer det uunngåelig en hel del overgangsproblematikk. I tillegg er MacOS X splittet i to versjoner, kalt Consumer og Server.

Frustrasjon har vært ytret, fra flere utviklere digi.no har vært i kontakt med, om store vanskeligheter med å starte å programmere for Macintosh hvis man er fersk. Apple har riktignok et svar, kalt Cocoa, et nytt sett med API-er (Application Programming Interface eller programmeringsgrensesnitt, kort sagt byggesteinene programmerere bruker for å snakke med operativsystemet) som bare er tilgjengelig i MacOS X. Steve Jobs påsto under hovedtalen at det gjorde utviklere i stand til å utvikle ny programvare for Mac på mye kortere tid enn før. Det er alt for tidlig å si om dette utsagnet holder vann.

Arkitekturen MacOS X bygger på er simpelthen for ny og uferdig til at utviklere har hatt særlig tid til testing av Cocoa. Faktisk er betaversjonen av MacOS X som slippes til utviklerne denne konferansen den første som ifølge Apple inneholder alle API-ene som skal være i den ferdige versjonen. Og selv dette virker som en sannhet med modifikasjoner. Det synes imidlertid klart at Cocoa er veien å gå for nye utviklere som ikke trenger å støtte eldre versjoner av MacOS.

Inngangspartiet til Apple Worldwide Developer Conference 2000.
Inngangspartiet til Apple Worldwide Developer Conference 2000.

Å få MacOS X klar for lansering er tydeligvis en større jobb enn Apple først antok. Apple mener det ikke er snakk om en forsinkelse, men det er uansett et faktum at Steve Jobs sto på et podium for et drøyt år siden og saat MacOS X ville bli sluppet tidlig i år. Så har ikke skjedd, og planen nå er altså en offentlig beta i sommer, og en ferdig 1.0 versjon tidlig neste år.

Hvor Apple skinner
De nye G4 maskinene ser ikke bare lekre ut, men har uten tvil en svært god, og godt balansert arkitektur. Under hardware hovedtalen ble det demonstrert en sanntid datastrøm på 90 MB/s gjennom buss og minne og ut på skjerm da en high definition (HD) video ble grabbet med et nytt videokort fra Pinnacle og vist fram på skjermen av Final Cut Pro, Apples videoredigeringssoftware.

Final Cut Pro har i seg selv fått mye ros og lite ris som en profesjonell løsning for videoredigering på desktoppen. Apple har også en 'hjemmeversjon' av dette: Kombinasjonen iMac DV, med FireWire-inngang (det samme som Sony kaller iLink på sine digitale videokameraer), og iMovie, en gratis, superenkel programpakke for videoredigering.

Dette er i stor grad muliggjort av QuickTime, Apples software mediateknologi som rett og slett savner sitt sidestykke hva gjelder fleksibilitet og forfatterverktøy. Det er liten tvil om at Apple har en svært sterk portefølge i å tilby det 'kreative' markedet.

MacOS X ser også svært lovende ut, trass før nevnte overgangsproblematikk og forsinkelse. Med en UNIX-kjerne lover MacOS X langt større stabilitet enn det som MacOS hittil har kunnet oppvise. Videre tilbyr MacOS X blant annet beskyttet minne, en ny nettverksarkitektur og støtte for multiprosessor-maskiner, alt gående bak scenen, mens Aqua spiller foran teppet.
Aqua er i dette tilfellet Apples navn på det nye brukergrensesnittet. Det ser faktisk utrolig lekkert ut, det store spørsmålet blir hvor slitesterkt det er ved lang tids bruk. Legg til NetBoot, muligheten til å starte Macintosher (som faktisk kan være diskløse) fra et OS som ligger på en MacOS X Server maskin, og du får en kombinasjon som både systemadministratoren og sluttbrukeren burde kunne like.


Flere personer fra USIT, Universitet i Oslos senter for IT-tjenester, var til stede ved WWDC nettopp for å se på MacOS X og de mulighetene det representerer for integrasjon med UiOs i hovedsak UNIX-baserte server-løsninger.

Apple gjør det for tiden svært bra finansielt, og har gjort alle dommedagsprofetier til skamme. Disse var det mange av for to-tre år siden. Markedsandeler er fremdeles godt under to sifre, men for oppadgående. Fortjeneste og enhetssalg har kun gått en vei de siste to årene: Oppover.

Hvor Apple vil
En ting er veldig tydelig: Apple vil at flere, mange flere, skal begynne å utvikle WebObjects applikasjoner. WebObjects er Apples applikasjonsserver utviklerverktøy. Ikke bare annonserte Jobs i sin hovedtale en fantastisk prisreduksjon, fra 50.000 dollar til 699 dollar for en full WebObjects pakke, men med unntak av MacOS X har WebObjects hatt flest sessions under WWDC.

Dette betyr at Apple ser på WebObjects som en viktig del av en strategi. Nøyaktig hva denne strategien går ut på har ikke Apple sagt noe om. Imidlertid er WebObjects en type applikasjon som har en klar potensiell plass i bedriftsmarkedet, og den eneste applikasjonen Apple har av denne typen. Apple har sin minste markedsandel nettopp i bedriftsmarkedet, så dette muligens et første skritt for å prøve å få en fot innenfor.

Apple har et annet produkt som passer inn i samme marked, nemlig MacOS X Server. Server har vært på markedet i over et år, og er bygd over mye av den samme teknologien som Apple nå bygger MacOS X Consumer over. Nå har ikke MacOS X Server fått noen særlig oppmerksomhet på årets WWDC. Apple insisterer allikevel på at Server er essensiell som en komponent av hele MacOS X 'opplevelsen'.

Ifølge Apple skal kommende versjoner av Server bli bygd over MacOS X Consumer. Dette kan være forklaringen på at Apple nå fullt ut konsentrerer seg om å få MacOS X Consumer ferdig før de begynner å tenke på en ny versjon av Server, og også på hvorfor Server ikke har vært et hett tema på denne konferansen, hvor Apples hovedanliggende har vært å pushe MacOS X.

Noen mer åpenbare retninger Apple søker er å få flere spillprodusenter til å produsere spill for MacOS, både klassisk og X. Inntrykket det siste året er at de lykkes, sakte men sikkert, trass noen velpubliserte tilbakeslag med spillprodusent Sierra. Store spill for Mac kommer nok imidlertid også i fremtiden til å bli publisert samtidig eller senere enn PlayStation og/eller Windows-versjonen, og mer det siste enn det første.

Apple har hellere ikke glemt det kreative markedet, som for eksempel TV/film-industrien, designbyråer av alle slag og ulike produksjonsbyråer. Den mest konkrete manifestasjonen her på WWDC var annonseringen av at Alias|Wavefront kommer med Maya for MacOS X tidlig neste år. Maya er et profesjonelt redskap for 3D og spesialeffekter for TV og film.
Apple holder som vanlig kortene tett til brystet hva gjelder fremtiden og strategier, men noe kan man allikevel lese mellom linjene.

En slik evne trenger man derimot ikke for å slå fast at det er spennende tider for alle som følger med Apple og Macintosh-plattformen: MacOS X, multiprosessor maskiner, og ikke minst forventingen om andre nye, spennende produkter og annonseringer fra Apple.

Les mer om Apple World Wide Developers Conference:
Flerprosessor G4-råskinn på vei
MPEG II kommer strømmende med QuickTime
Maya kommer for MacOS X
Ingen harde pakker fra Steve Jobs
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.