BEDRIFTSTEKNOLOGI

Apple søker fordums heder

Apple har nå skiftet tilbake til sitt gamle markedsføringsbyrå TBWA Chiat/Day. Kontrakten er verd USD 70 til USD 90 millioner i året.

Caspar Lund
11. aug. 1997 - 17:36

TBWA Chiat/Day, som er eiet av Omnicom Group, var Apple reklamebyrå til 1985. De var blant annet produsenten av den velkjente lanseringen av Macintosh i 1984. Chiat/Day ble sagt opp i 1985 da selskapet sammenlignet ledere som ikke ville bruke Mac med lemen som hoppet utfor et stup.

Apple ble verdenskjent som følge av den svært vellykkede "1984"-kampanjen. Reklamefilmen ble vist under Super Bowl i 1984 og symboliserte Apples oppgjør med etablissementet representert ved IBM som den gang var Apples erkefiende.

Som digi skrev tidligere i sommer, har Jobs nå brakt tilbake en gammel Apple-kjenning som vil få 70-90 millioner doller i året for å bringe Apple-gospelen til omverdenen.

- Det er enda for tidlig å si hva vi vil gjøre, men vi vil nok satse mot utdannelsesmarkedet og grafiske miljøer, sa talsmenn i Apple.

- Vi har prøvd å konkurrere i mange markeder. Hvis vi derimot satser sterkt mot våre markeder så vil Apple kunne komme sterkere tilbake, sier sjef for reklame og merkeoppbyggelse David Roman.

(Kilde: Apple Computer)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.