Det ble lastet ned hele 13,4 milliarder apper, med en verdi på til sammen 2,2 milliarder dollar (12,65 milliarder norske kroner), i årets første kvartal. Det viser tall fra analysebyrået Canalys, som har gjennomgått Apples App Store, Google Play, Windows Phone Store og BlackBerry Worlds butikker i 50 markeder.
Antall nedlastinger steg dermed med 11 prosent fra fjerde kvartal i fjor. Omsetningsveksten, altså verdien av appene som ble solgt, eller inntektene generert fra interne app-kjøp eller abonnementer, steg med 9 prosent.
Det er ikke overraskende Apples App Store som er den største aktøren, med 74 prosent av markedet målt i omsetning. Google Play har 51 prosent av antall nedlastinger, men med Apple hakk i hel. Både Blackberry og Windows sine butikker er langt bak.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Dette er et milliardmarked i vekst. Brukere verden over er i økende grad komfortable på å laste dem ned og gjøre interne kjøp gjennom dem, på en stadig større base av enheter, sier analytiker Adam Daum i en pressemelding fra analyseselskapet.
I analysen pekes det på at app-markedet begynner å modnes. Den sterkeste veksten er i utviklingsmarked som Sør-Afrika, Brasil og Indonesia. Der hjelpes veksten frem ved at stadig flere får seg smarttelefoner. Men også i modne markeder har veksten vært robust.
I Nord-Amerika har omsetning og antall nedlastinger økt med henholdsvis åtte og seks prosent fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år, mens den tilsvarende veksten i Vest-Europa har vært på henholdsvis åtte og ti prosent.
Les også:
- [03.06.2013] Android raser forbi iOS
- [04.04.2013] Håver inn på Angry Birds
- [08.01.2013] Har betalt 40 milliarder til utviklere
- [03.01.2013] Historiens beste app-uke