Dell Computer har nå startet en egen divisjon som kun retter seg mot dette markedet. Microsoft har også begynt å prioritere skolesektoren, et marked der Apples Macintosh-maskiner har hatt en høy stjerne.
- Vi øker med 60 prosent i året i utdannelsessegmentet. Det vil si at vi er en av de divisjonen som øker mest i Microsoft-konsernet, sier Elizabeth King, daglig leder i Microsofts utdannelses-seksjon.
En av Dells mange nestsjefer, Brian Wood, bekrefter overfor CNET Kings beskrivelse og forteller at økningen i investeringene i skolevesenet er to til to og en halv ganger høyere enn hva man kan finne i andre områder.
Nye tall fra International Data Corporation indikerer at Windows-baserte datamaskiner øker sine markedsandeler mens Apple har en synkende andel. Tabellen under viser antall solgte maskiner og markedsandeler for de største aktørene
PC-salg, utdannelsesmarkedet
SELSKAP | 1. KVARTAL 1996 | 1. KVARTAL 1997 |
Apple | 86.096 (35.4%) | 79.755 (25.7%) |
Dell | 12.078 (5%) | 31.305 (10.1%) |
IBM | 12.644 (5.3%) | 22.288 (7.2%) |
Micron | 10.554 (4.4%) | 18.074 (5.7%) |
Compaq | 14.119 (5.9%) | 16.118 (5.2%) |
TOTALT | 240.148 | 310.778 |
Kilde: IDC Research
Mens Dell nesten tredobler sitt salg har Apple mistet ti prosents markedsandel. IBM har nesten doblet sitt salg av maskiner.
Quality Education Datas (QED) analyser viser en en bedre trend for Apple for 1997-1998. Undersøkelsen som QED har gjort blant skoler i USA, indikerer at Macintosh er favoritt i forhold til Windows-baserte maskiner.
- Alle etablerer seg i dette markedet nå. Dette segmentet er så og si uberørt og spørsmålet er hvor stort markedet egentlig er, sier Rand Morimoto, daglig leder i Inacom Oakland til CNET.