Apple utløser priskrig på nettmusikk

Prisen på nettmusikk fallt et par hakk i Skandinavia da iTunes åpnet. Mange konkurrenter svarte øyeblikkelig.

Dagen etter at Apple åpnet sin iTunes musikkbutikk i Sverige svarte Vodafone med å senke prisene til litt mindre enn iTunes. Det melder nyteknik.se.

Det samme skjedde i Danmark, der iTunes, som i Norge, priser en sang til åtte kroner. Dansk Supermarked svarte med å sette ned prisen til 7,75 kroner, og også Jubii senket sine priser, melder Computerworld.dk. TDC senket også prisen med 20 prosent til åtte kroner.

I Norge har det foreløpig ikke kommet noen slike raske svar. iTunes selger her sanger til åtte kroner stykket, mens MSN Music har standardpris på 9.90 og The24.no selger sanger for 10 kroner per sang.

Henrik Pi Olesen fra Dansk Supermarked, mener det ikke er snakk om en priskrig, på tross av mange prisreduksjoner. Han mener det er et engangstilfelle.

- Jeg tror ikke det blir noen priskrig. Det kan jeg ikke forestille mig. Det viktigste for oss var bare å få markert at vi har en god hjemmeside med en sterk pris, forteller han til Computerworld.dk.

Portalsjef i MSN Helge Birkelund har litt mindre hastverk med å svare på iTunes pris enn sine skandinaviske naboer.

- Jeg tror musikkbutikkene på nett vil bruke litt tid på å finne den rette prisen. Vi må lage et system der alle er fornøyd, både kunder, plateselskapene, artistene og distributørene, sier Birkelund.

- Det er for tidlig å si om den prisen er fem eller ti kroner per låt, sier han.

Det må gjøres så attraktivt at kundene virkelig begynner å kjøpe musikk på nett, understreker han. Men foreløpig er det ikke de akkurat enorme volumer i det norske markedet, så det er ingen millioner som renner ut av MSNs kasse over natten på grunn av en prisforskjell på 1,90 kroner per sang.

Til toppen