Apple vil ta seg godt betalt for iPhone

En foreløpig analyse av produksjonskostnadene for Apple iPhone, forteller om svært solide marginer.

Når Apple lanserer selskapets mobiltelefon, iPhone, i USA til sommeren, vil de subsidierte utgavene, som selges i samarbeid med mobiloperatøren Cingular Wireless, koste henholdsvis 499 og 599 dollar.

Analyseselskapet iSuppli har levert et foreløpig estimat over produksjonskostnadene for de to iPhone-modellene og har kommet til at Apple ved lanseringen av iPhone vil ha en margin på over 50 prosent.

4 GB-modellen vil ifølge iSuppli koste 229,85 dollar å produsere. I tillegg kommer royaltyutgifter og programvare, slik at totaltkostnaden er på 245,83 dollar. Dette gir en margin på 50,7 prosent, hvis man ser bort fra distribusjonskostnader og eventuelle avgifter.

For 8 GB-modellen vil Apples marginer være enda litt større - 53,1 prosent, skal vi tro tallene til iSuppli. Den totale produksjonskostnaden er beregnet til å være 280,83 dollar, godt under halvparten av den annonserte utsalgprisen.

Tabellen gjengitt nedenfor viser detaljene i iSupplis regnestykke.

Analyseselskapet skriver at solide marginer ikke er noe uvanlig for Apple. Det oppgis at flere produkter, inkludert iMac og iPod nano er blitt solgt mer minst 45 prosent fortjeneste. iSuppli mener likevel at Apple vil møte stor konkurranse i markedet for musikkmobiler, og at selskapet vil kunne bli nødt til å redusere prisene ganske raskt.

- Med et dekningsbidrag på 50 prosent, forbereder Apple seg på aggresive priskutt framover, sier Jagdish Rebello, direktør i iSuppli, i en pressemelding.

Analyseselskapet skriver videre at det er ventet at det vil lanseres 835 nye mobiltelefonmodeller med musikkfunksjonalitet fra ulike leverandører i løpet av 2007. Dessuten mener selskapet at det allerede finnes 14 musikkmobiler på markedet med funksjonalitet som ligger tett opptil det iPhone vil tilby.

    Les også:

- Når det gjelder funksjonalitet og formfaktor, er LGs KE850 den nærmeste konkurrenten til Apple iPhone, sier Tina Teng, analytiker for trådløs kommunikasjon i iSuppli. Hun forventer at OEM-produsenter raskt vil introdusere modeller designet spesifikt for å konkurrere med iPhone.

- De mest vellykkede OEM-ene vil være dem som allerede er etablerte i mobiltelefonmarkedet, som støtter alle filformater og som tilbyr utmerket lydkvalitet, sier Teng, og legger til at disse OEM-ene også må ha svært gode forbindelser med leverandører av den typen berøringsskjerm som benyttes av Apple iPhone.

iSuppli spår at markedet for mobiler med musikkstøtte vil stige fra omtrent 442 millioner enheter i 2006 til 618 millioner enheter i 2007. Innen 2010 vil antallet solgte musikkmobiler være på mer enn én milliard per år, spår selskapet.

iSuppli definerer en mobil med musikkstøtte som en modell som støtter musikkfilformater, og ikke nødvendigvis en som er skreddersydd for musikkavspilling. Apple har som mål å oppnå en markedsandel på minst 1 prosent allerede i 2008, med 10 millioner solgte iPhone-mobiler.

Til toppen